Inloggen | Account maken



Wachtwoord vergeten?
Gratis account aanmaken

| Adverteren
MusicFromNL, Dé muzieksite van Nederland
 
 

Verslag Lowlands 2010

25 aug 2010, 11:25 | rubriek: Verslagen | door: Redactie | gelezen: 6832x | Reacties: 72
sfeer lowlands 2010
Lowlands 2010 © Jutha
MusicFromNL was op Lowlands 2010. Er werden foto's gemaakt, filmpjes geschoten, verhalen verzonnen, notities gemaakt, reportages gemaakt, bier (en mojito's) gedronken, gedanst, geblogd (zie link onderaan), gehost, geslapen en gewacht (op die verdomde parkeerplaats op maandagochtend/middag/of was het alweer avond?). Buiten het vaste MusicFromNL team waren Jutha en Bode zoals jullie gewend zijn van ons, weer van de partij om respectievelijk met fotocamera en de pen verslag te doen van het festival. Het verhaal van Bode lees je hier onder, de foto's van Jutha met een link hier onder.

Kijk hier voor de foto's van Jutha






Lowlands 2010

sfeer lowlands 2010
Lowlands 2010 © Jutha
"Ik denk dat het dance-publiek veel kiener is op het snel kopen van kaartjes, en dat het bandjespubliek een beetje verwend is", aldus Joost van Bellen, een van de vele platendraaiers die Lowlands dit jaar rijk was. Dat is misschien wel een rake constatering. Hoe meer dance en electro het festival programmeert, hoe sneller directeur Eric van Eerdenburg cum suis door hun kaartjes heen zijn. De oer-Lowlandsganger wordt op deze manier een hoek in gedrukt waar het aanbod niet uitmaakt en de vraag maximaal is. De toko wordt langzamerhand overgenomen door een heel ander type Lowlandsganger; het type dat vindt dat men 'er gewoon bij moet zijn' - wie er ook komen spelen. Of draaien, want dat wordt steeds belangrijker. Een luxepositie voor de programmering niettemin, want al in mei was de editie van 2010, op papier althans, een geslaagde te noemen. De wereld op zijn kop. En degene die zich afvraagt of er van de kaartjes-omzet wel fatsoenlijk aan muzikaal vertier is ingekocht, wordt afgeserveerd als een chagrijnig stuk prehistorie. Een suffe ouwe sok die maar beter thuis kan gaan zitten met zijn stoffige CD-verzameling. De consensus is er een van Niet Zeiken. Wie zeurt krijgt een beurt. Dus ik zal maar niet beginnen over een lijstje gitaar-georienteerde acts die ik in gedachten had, want ik loop hopeloos achter. Muziek maak je natuurlijk met een laptop. Weet ik veel. Maar Hot Chip? Bloody Beetroots? Flying Lotus? Wat moet ik er in godsnaam mee? Ik heb nog steeds geen idee, maar op de een of andere manier ben ik afgelopen vrijdagmiddag toch weer netjes op tijd in Biddinghuizen beland. Vraag me niet hoe dit kan. Een hint: het heeft twee grote bruine Bambi-ogen en kan enorme pruillippen trekken.

triggerfinger
Triggerfinger op Lowlands 2010 © Jutha
Doch zie daar, daar bij de waterkant. Daar wordt het festival op niet mis te verstane wijze opengegooid door Triggerfinger, een gitaarband zowaar. Het is rap gegaan met de met zilveren manen getooide Ruben Block en zijn twee maten. Twee jaar geleden moest het trio het nog doen met een plek tegenover de Alpha-tent – het ongeveer 10 keer zo kleine Charlie-podium. De nieuwe plaat 'What Grabs Ya?', uitgekomen op het Excelsior-label dat dit weekend wel meer contractanten ziet triomferen, doet het goed in Nederland en zo kan het verkeren: Triggerfinger schittert zowaar, in de Alpha, met harde bluesrock die voorzien is van moderne invloeden. Zo nu en dan doorklinkt Helmet in de muziek van de Vlamingen, maar door Block's geroemde kopstem is ook de soul nooit ver weg. Als hij laag zingt klinkt hij soms zelfs vrouwelijk. En wanneer collega Selah Sue de band komt vergezellen tijdens de Duffy-cover 'Mercy', is hij het die het hoogste stuk in het refrein voor zijn rekening neemt. Met alle gemak, ook nog. En Triggerfinger is een driemansband. Waarom die zo cool zijn, driemansbands? Dat wil ik wel even uitleggen: driemansbands zijn cool omdat ze met z'n drieën zijn. Klaar.

sfeer lowlands 2010
Lowlands 2010 © Jutha
De grote vraag is waarom het mooie effect van de opener een uur later nou weer in een klap teniet moet worden gedaan door de kinderlijke hiphop-poppenkast van The Opposites. The Opposites in de Alpha-tent, daar begreep ik niet veel van. Het zal een feest zijn, ongetwijfeld. Met uitzinnig publiek en zo. Maar ik heb er helemaal geen boodschap aan wat het publiek uitspookt. Mark Lanegan die geen contact zoekt met het publiek maar wel hele mooie liedjes zingt, daar heb ik een boodschap aan. Niet het roepen van onduidelijke dingen over gymschoenen en penissen in een kolkende Alpha. Hou toch op. In je korte broek een beetje de oversekste puber uit gaan hangen op het podium en denken dat je een rapper bent hoewel geen woord rijmt en je zelden fatsoenlijk flowt zonder jezelf daarbij te overschreeuwen, en titels als Broodje Bakpao op je setlist hebben terwijl je het publiek moet vermaken met circle-pits, crowdsurfen in een roeibootje en gastrappers die al net zo min kunnen rappen (Pepijn nogwat en ene Willie Wortel) als The Opposites zelf; dat is misschien heel gezellig, maar volgende keer graag op het Piratenfestijn te Zeewolde. Dieptepunt is hun halfbakken poging tot het schrijven van een heus Lowlands-anthem: 'Zin In Lowlands'. Wat een doorzichtige slijmjurkerij. En wat een grap dat het nummer verder niet gebruikt wordt door het festival.

band of skulls
Band Of Skulls op Lowlands 2010 © Jutha
Maar ik heb die hele Opposites niet bekeken, ben je gek. Ik voel me met het neerzetten van die playskool-rap in de Alpha al niet serieus genomen als bezoeker, laat staan dat ik er ook nog naar ga kijken. Nee, ik was naar de Grolsch-tent toegelopen om Band Of Skulls aan het werk te zien. Dat is me redelijk bevallen. Hun podiumpresentatie doet niet veel, hun sound doet alles. Eerste single 'I Know What I Am' viel al op door die sound - een hoekig geluid dat we wellicht van The White Stripes en De Staat kennen en qua zang doet denken aan het scanderen in Full Metal Jacket, of zoals Ram Jam de vocalen deed op hun hit 'Black Betty'. Een truc die goed werkt. De tweede single 'Death By Diamond And Pearls' is al even eigenzinnig te noemen. De vraag is hoe lang Band Of Skulls beklijft, zoals bijvoorbeeld I Am Kloot dat al jaren doet. Deze band moet genoegen nemen met een middagplek in de India-tent, en ook al blijkt de India elk jaar weer de leukste tent van heel Lowlands, de muziek van I Am Kloot komt totaal niet tot zijn recht. Het zal het tijdstip zijn: iedereen is nog monter, heeft net munten gehaald en is in de stemming voor drukke muziek, en die maakt I Am Kloot allerminst. De stem van Johnny Bramwell heeft wat weg van John Denver of Art Garfunkel; de begeleiding is een stuk moderner maar niet minder breekbaar. Het nieuwe album 'Sky At Night' is een absolute parel. Optredens van dergelijke acts dienen plaats te vinden bij zonsondergang.

the upsessions
The Upsessions op Lowlands 2010 © Jutha
De ragga slash reggae van Selah Sue, de Vlaamse schone die we een uurtje geleden nog de Alpha bij elkaar zagen gillen, komt vervolgens langzaam op gang in diezelfde India. Wellicht was Selah nog een beetje geïmponeerd of verdoofd door I Am Kloot. Maar hola, over breekbaar gesproken, als ik mij goed herinner was Selah Sue vorig jaar zo'n beetje het meest fragiele wat Lowlands te bieden had: Selah en haar akoestische gitaar. Nu staat er een band om het meisje heen en is de magie weg. Dus loop ik maar even terug naar de Grolsch, die vol getrokken wordt door Band Of Horses en haar americana-songs. Dolf Jansen staat naast me uit zijn dak te gaan dus er zal wel iets goed aan zijn; bij mij valt het kwartje niet. Wel bij The Upsessions, maar dat is dan ook helemaal geen moeilijke muziek. Gehuld in groen-gele trainingspakken krijgt het kersverse rocksteady-orkest uit Haarlem en omstreken het gebied rondom het Lima-podium met gemak aan het dansen. Interviews met de band deden vermoeden dat ze echt stokoude ska en reggae maakt, zoals The Specials dat later op de avond zullen doen. Dat valt tegen. Het kan komen door de pakken die ze dragen, maar deze sound klinkt niet zo heel gedateerd. Het stempel Authentiek kun je beter opgeplakt krijgen dan er zelf bij voorbaat mee te koop te lopen, denk ik. Ik herken veel stijlcitaten van reggae uit de jaren '80, niet uit de jaren '60. Toch is het fijn om te weten dat Nederland weer een relevante act in het genre heeft. Beef! doet even niks en Postmen nog minder. The Upsessions zijn overduidelijk hongerig; het komende clubseizoen zal uitwijzen of de band een blijvertje is.

imelda may
Imelda May op Lowlands 2010 © Jutha
Op ditzelfde podium weet Imelda May wel keihard te overtuigen. Imelda May heeft een muziekstijl gerecycled en op zich is dat een heel vervelende trend, maar May doet dit zo daadkrachtig dat je het haar onmiddellijk vergeeft. Rockabilly noemt men deze stijl, Brian Setzer kan u er meer over vertellen. All-stars, kuiven, spijkerbroeken met omgeslagen pijpen, contrabas. Dat is dan nog haar band. May zelf oogt sexy met haar torenhoge hakken, niet ordinair. Tijdens het eerste nummer staat ze nog schuchter achter de microfoonstandaard, maar zodra ze enige geestdrift in het publiek ontwaart komt ze los, en hoe. In Nederland zou ze moeten wedijveren met Caro Emerald, en het winnen ook, want May en haar muziek komen geen moment gekunsteld over. Misschien vanwege het feit dat ze niet zozeer de hoofdrol opeist op het podium: onder de noemer Imelda May sta je gewoon naar een prima band te kijken. De drummer, opzwepend voor in de tel spelend, krijgt zijn momenten en ook voor gitarist, bassist en trompettist is voldoende ruimte gereserveerd in de set. Het publiek blijft groeien en ontvangt de band allerhartelijkst; dit optreden van Imelda May is een typisch voorbeeld van een band in zijn mooiste periode, namelijk vlak voor het doorbreken. Er moet hard geknokt worden voor elke meter, er hangt constant een gezonde spanning in de lucht en op elk applaus volgt een hartverwarmende en opgeluchte big smile. De Duffy's en de Adele's hebben er een uptempo rockende concurrente bij.

jónsi
Jónsi op Lowlands 2010 © Jutha
Nu is het de bedoeling dat ik iets over Jónsi ga schrijven; de voorman van Sigur Ros, die band die ooit het Europese vasteland aan mocht doen als support voor Radiohead en zich daarna al gauw verzekerd wist van zijn eigen plek in het indie-landschap. Ik durf er bijna niets over te schrijven want ik heb het idee dat ik bij een act als deze elk woord moet wegen. Maar laat ik zeggen dat het bloedmooi was. Want dat vond ik ook. Daar zal de culturele elite toch geen bezwaar tegen hebben? Ik zal ze niet lastigvallen met gezemel over sprookjes en dergelijke. Ik ken helemaal niets van Sigur Ros en nog minder van Jónsi. Het zal een aardige kerel zijn. Maar sprookjes zijn verzonnen en alles wat Jónsi doet is, al heb je er nog nooit van gehoord, meteen te herkennen als zijnde echt. Na drie tonen voel je dat, zie je dat en hoor je dat.

mark lanegan
Mark Lanegan op Lowlands 2010 © Jutha
Maar na de stratosferische tonen van Jónsi is het tijd voor de basbrom van grungeheld Mark Lanegan. Screaming Trees was de band waarmee hij bekend werd, daarna volgden vele samenwerkingen, van Queens Of The Stone Age tot Greg Dulli, met wie Lanegan onder de naam Gutter Twins 2 jaar geleden mijn hoogtepunt van Lowlands was. Lanegan deed het het afgelopen seizoen met Soulsavers, komend najaar treedt hij weer eens op met Isobel Campbell, en hier op Lowlands wordt hij enkel begeleid door gitarist Dave Rosser. Het maakt niet heel veel uit in welke setting hij komt spelen, je gaat toch voor die strot. Op het moment dat de oude grungebaas zijn bakkes opendoet, kijkt iedereen elkaar weer aan met een betoverde blik: godsamme, wat is dit toch goed. En al zingt ie tig keer dat het leven ellendig is, Lanegan blijft boeien. Vandaag valt tijdens het tweede nummer het zaal- of, zo u wilt, veldgeluid weg. Het publiek mort even, maar ziet vervolgens met open mond toe hoe de man dit niet doorheeft en met neergeslagen ogen zijn muzikale verhaal blijft doen. Een roadie fluistert hem in dat het geluid weg is. Lanegan maakt het nummer af en iedereen houdt de lippen op elkaar om maar een klein beetje van het schaarse podiumgeluid mee te krijgen. Dan loopt de brombeer weg. Na 5 minuten keert hij terug en gaat onverstoorbaar verder waar hij gebleven was. Geen woord, tussendoor. Alleen maar die terneergeslagen blik, de trieste blik van een gorilla achter het glazen raam van een ongezellige dierentuin. Groot, boos, verdrietig, maar berustend in zijn lot. Het is ongemakkelijk om naar te kijken; niet zozeer de zanger zelf, maar de aanblik van al die passanten die de man staan aan te gapen. Ook al doet hij het zichzelf aan, het geeft een dubbel gevoel. Maar hoe vaak ik de man al aan het werk heb gezien en prachtliederen als 'Sunrise', 'Message To Mine', 'On Jesus' Program' en 'Don't Forget Me' zien spelen, het is iedere keer weer angstwekkend mooi. "Thank you, I see you", gromt hij nog. En off he goes. Tot gauw, boss.

the specials
The Specials op Lowlands 2010 © Jutha
Wakker in een vreemde wereld. The Specials spelen dadelijk. Over dat optreden zullen de berichten, die allemaal uitpuilen van de superlatieven, u reeds bereikt hebben, en ze zijn allemaal waar. De ska-veteranen zorgen zonder al te veel poespas voor een kolkende Grolsch. Ze zijn in vorm, spelen hun hits en het ziet er niet ongemakkelijk uit, zoals dat bij veel shows van andere oudgedienden nogal eens het geval is. Het is zo natuurlijk en vanzelfsprekend dat we dit als afsluiter van de vrijdag bombarderen, en niet dat kansloos gereïncarneerde Blink 182, dat op dit moment de hoofdact staat uit te hangen in de Alpha maar er beter aan had gedaan om van plek te ruilen met The Specials. En liefst daarna nog een paar keer ruilen met andere acts, om uiteindelijk onderaan de bill te belanden – naast de knoeiers van The Opposites. Maar dat was dus vrijdag. Al met al nog best een paar gitaren gezien.

and so i watch you from afar
And So I Watch You From Afar op Lowlands 2010 © Jutha
De gitaren waarmee onze zaterdag beginnen, zijn echter de mooiste van het hele weekend. Dat weten wij om 14:10, als we zojuist een uur lang getuige zijn geweest van de geconcentreerde riff-tank die And So I Watch You From Afar heet. Hallo. Via Jutha, die al sinds januari te pas en te onpas "set guitars to kill, set guitars to kill" in mijn oor loopt te sissen, begreep ik dat de heren op EuroSonic al enige indruk hadden gemaakt, maar deze show in de India slaat alles. Set Guitars To Kill, hell yeah! Heb je wel eens instant popcorn in de magnetron opgewarmd? Dat is dus wat er met ASIWYFA gebeurt als ze het podium op mogen. Het stelt op het eerste gezicht weinig voor, maar al na een minuutje knetteren heb je genoeg te knagen voor het hele gezin. En ja, er lopen mensen de tent uit, omdat een uur lang gitaarmuziek zonder vocalen nogal wat vergt van de gemiddelde Lowlands-ganger. Het maakt mij alleen maar enthousiaster. Als je muziek zo intens is dat de ene helft van het publiek van de ene in de andere juichkreet valt, en de andere helft vol onbegrip wegloopt, doe je iets heel goed. Wat, dat weet ik dan even niet, maar dit is voor mij het ultieme Lowlands-gevoel: een band in, jawel - altijd weer die India-tent, die je zodanig ondersteboven blaast dat je niet weet hoe snel je ze weer wilt zien.

burning spear
Burning Spear op Lowlands 2010 © Jutha
Het engeltje Laura Marling, dat een uur later deze zelfde bühne betreedt, komt maar moeilijk boven het oud-Hollandsch door de muziek heen lullende publiek uit. Alleen wanneer je midden in de tent gaat staan, kun je haar goed verstaan, maar daar staan dus al mensen. Hetgeen mij noopt om verder te lopen naar een prima tentje met een heel leuk bandje dat wel te horen is. Burning Spear, ja natuurlijk, die had ik nog niet gezien, en die baas is toch al gauw een jaar of 62. Bij bands als Steel Pulse, Yellowman, Black Uhuru, Alpha Blondy, Israel Vibration, wat recenter Matisyahu en al die andere helden weet je wat je krijgt en dat is een in dikke bassen verpakte positieve en swingende boodschap van vrede en liefde. Daar valt verder weinig aan toe te voegen. Wat me wel opvalt is dat die bands stuk voor stuk zo'n passage inbouwen waarin de gitaar eens flink mag gieren en dat is gewoon superirritant. Dan is de reggae opeens even niet meer leuk om te spelen of zo, en hoor je een foute metalgitaar. Dat is zo frappant: het enige wat een reggae-gitarist weet te produceren zodra hij zijn distortionpedaal intrapt, is foute metal. Dus doe dat pedaal weg, ruil het in voor wiet of biologische vruchtensap en ga gewoon lekker door met het harken van lome akkoordjes. Niemand zit op die distortion-herrie te wachten. En pass die jonco verdomme eens door.

sfeer lowlands 2010
Lowlands 2010 © Jutha
Admiral Freebee geeft minder gas dan we van hem gewend zijn, in de India. Er staat bijzonder weinig volk voor aanvang van de show, maar dat verandert snel zodra de Vlamingen hun gloednieuwe set vol knipogen naar The Rolling Stones erin knallen. Tom van Laere klinkt sowieso al een beetje als Mick Jagger, maar nu lijkt het alsof het songmateriaal ook die kant op wil. Die van The Stones, of Lenny Kravitz desnoods. Admiral Freebee wil doorbreken in Nederland en denkt dat op deze manier te doen. De shows die ik eerder van ze zag waren beter en vooral Vlaamser, met deze veramerikaanste rock-set verbleekt de band enigszins. Jammer. Dat kan beter, Van Laere!

snow patrol
Snow Patrol op Lowlands 2010 © Jutha
Verdorie, wat nu eens. Ik ben maar een broodje falafel gaan eten. Maar daarna weet ik het echt even niet meer. The Gaslight Anthem sla ik over, zij het tegen beter weten in. Blood Red Shoes? Niet echt zin in, hoewel ze een verdomd geinige tweede plaat hebben uitgebracht. Marina and the Diamonds? Meuh. Anouk? Alsjeblieft zeg. Nee, ze kunnen me even een paar uurtjes de bout hachelen met hun festival. Dat hebben we alle 60.000 wel eens, zo'n moment, en ik heb het nu. Even de drukte uit. Even geen zin in muziek, even geen zin in brallerige groepen die allemaal hetzelfde shirt aan hebben (alsof hier nog niet genoeg te zien valt), en even geen zin in de BN-ers in de perstent die zich VIP noemen maar in feite geen moer te zoeken hebben op het festival. Hannah Bervoets van de Volkskrant? Nikki van Idols? Een deelnemer van een programma dat Project Catwalk heet? Donder eens op allemaal, zeg. Anders doe ik het zelf wel. Douchen en dergelijke. Later op de avond keer ik terug om Snow Patrol te zien. Waarom precies weet ik niet; maar een feit is dat je door het kapotdraaien van deze band vergeet hoe mooi sommige nummers zijn. 'Shut Your Eyes', 'Run', 'Chasing Cars', het is me allemaal flink gaan tegenstaan toen 3FM de band ontdekt had. En we weten allemaal: als 3FM een band leuk vindt, zijn we niet ver verwijderd van het moment dat die band ons alweer de neus uit gaat komen. Van doseren hebben ze nog nooit gehoord, bij dat station. En aangezien Sky Radio, 538, de strandtentuitbater en de DJ van uw lokale winkelcentrum ook van Snow Patrol houden, moet je wel van goeden huize komen om de band nog serieus te kunnen nemen. Dat lukt me ook tijdens hun show in de Alpha niet. Snow Patrol is natuurlijk een sympathiek stel Schotten dat verlegen glimlachend de complimenten in ontvangst neemt. En stiekem willen ze heel graag U2 van de troon stoten, maar zover is Snow patrol nog niet. Ze maken te veel nummers die hetzelfde tempo hebben. Waar U2 tegenover een 'I Will Follow' een 'Running To Stand Still' kan zetten, is het repertoire van Snow patrol nog in wording; al heeft de band genoeg hits om een uurtje gas te geven op Lowlands. Maar dan wel op cruise control. En dat is misschien wel wat ze zo geliefd maakt bij het grote publiek. Je weet wat je krijgt. Voor de liefhebber is dat ergerlijk, want mooie nummers die het verschil zouden kunnen maken, zoals 'Make This Go On Forever' staan niet op de setlist. Zonde.

moss
Moss op Lowlands 2010 © Jutha
De zondag zal interessanter worden. Met bijvoorbeeld Moss, dat zich –onverwacht, dat geef ik toe- ontpopt tot een der hoogtepunten van Lowlands 2010. Moss, was dat niet die rustige muziek, beetje Graceland, beetje folk, beetje suf? Vergeet het maar. Moss is furieus op een ingetogen manier. Dezelfde magie als ASIWYFA eigenlijk: jonge honden-energie die eruit moet, maar die gekanaliseerd moet worden en netjes uitgesmeerd over de hele set. Marien Dorleijn en zijn mannen staan op knappen. Maar ze kunnen zich voldoende beheersen en hoewel nauwelijks te verhullen valt dat de adrenaline en ambitie uit de speakers spatten, klaart Moss, verrassend bijgestaan door vijf plotsklaps opduikende tamboers, het karwei beheerst en koelbloedig. Moss houdt een balletje hoog in een kolkend Bernabeu. Er wordt superstrak gespeeld, aan alles is te merken dat de band keihard geoefend heeft op deze set. Het geluid is kraakhelder, de opbouw van de set is dik in orde, Dorleijn praat niet meer dan nodig, en de tamboers doen daar waar dat smaakvol is, mee: in het eerste nummer, ergens in het midden van de set en tijdens de grande finale. Of nee: de grandioze finale. Weinig bands in Nederland kunnen je het gevoel geven dat je naar een geroutineerde band uit, noem eens wat, Tennessee staat te kijken. Moss flikt het. Beste Nederlandse act dit jaar, met afstand.

my favorite scar
My Favorite Scar op Lowlands 2010 © Jutha
Na zo'n hoogtepunt moet je je altijd een beetje opladen voor het volgende en dan zul je zien dat een zg. Serious Talent als MakeBelieve je daar niet bij gaat helpen, hoe zeer ze dat ook willen doen geloven. Dit is maar een graadje minder erg dan zo'n stel gladjakkers als Destine, de Tilburgers die hier vorig jaar hun hitkrant-emo-uit-het-boekje stonden te vertolken. MakeBelieve doet dit een stuk bescheidener, maar qua liedjes is weinig verschil te horen. Puntje voor MakeBelieve: ze hebben niet van die vervelende kapsels als Destine. Maar dat kan komen omdat Sony ze nog niet heeft opgepikt. Want dan zal het rap gedaan zijn met die ongestylede koppies van MakeBelieve. Daar gaat verf in. En eyeliner. Het zou zomaar kunnen. Kijk maar naar die band die voor ze op het India-podium speelde, My Favorite Scar (voorheen voor 3/5 deel Feeler). Ik weet niet welke boeker ze hebben, maar dat deze over goede contactuele vaardigheden, communicatieve eigenschappen, een stukje marketinggerichte verkoop-skills en een grote zak geld beschikt, zal geen geheim wezen. Hier had natuurlijk The Mad Trist of Heist moeten spelen, en niet de band die uit arren moede is ontstaan omdat niemand Feeler leuk vond, hoewel ook die band veel vriendjes bij Mojo had. Ik zag het een paar jaar geleden al gebeuren bij Olabola, ook zo'n project dat zonder vriendjespolitiek bedrijvende hotemetoten nooit op Lowlands gespeeld had. Mojo moet eens kappen met die wederzijdse hand- en spandiensten en die plekken in de India gewoon gunnen aan bands die het verdienen. Wishfull thinking, ja. De muziek van My Favorite Scar? Ik had iets gelezen over invloeden van Alice In Chains en Tool, maar Jutha vat het voor mij samen in een sms: "ballenmachokontkutrock!" Waarvan akte. Ik heb die hele band niet eens zien spelen, ik stond immers bij Moss.

against me
Against Me op Lowlands 2010 © Jutha
Bij het Charlie-podium staan vervolgens maar weinig mensen te wachten op het optreden van de band Against Me!. Je hebt Bruce Spingsteen, zijn rockende neefjes The Gaslight Anthem, en als je daar een flinke fles punksaus boven uitknijpt kom je uit bij de sound van Against Me!. De stem van de zanger klinkt op het eerste gehoor ietwat balorig, maar de geoefende luisteraar zal hooguit een vleugje Reef bespeuren bij deze zanger die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dexter Holland, live wel kan neerzetten wat er op plaat te horen is. Degene die bij Blink 182 en NOFX dacht zich lekker punk te voelen terwijl hij Against Me! laat schieten, moet zich diep schamen. Sowieso kiest het publiek op dit moment massaal voor andere acts als The National (voor wie dacht dat het na Editors en Interpol niet nog donkerder en triester kon: jawel hoor, check deze gasten: zelfs de lampen boven het podium blijven uit) en natuurlijk The Drums, een soort nietskunners-collectief dat nog door de mand moet vallen maar voorlopig flink furore maakt. En bij The XX, de niet te ontbreken festivalhit van 2010, is het nog veel drukker, zo druk dat hun dromerige, minimale fluisterzang ten onder gaat in de veel te grote en elke intimiteit ontberende Grolsch-tent.

placebo
Placebo op Lowlands 2010 © Jutha
Nee, het was niet mijn Lowlands, denk ik, wandelend naar de Alpha voor de –hopelijk- doekjes voor het bloeden Placebo en Queens Of The Stone Age. Ik kan weinig met electro, dance, bliepjes, laptops, house, rave, dub, techno, en al die andere nietszeggende machinale rommel. Je mag toch verwachten dat er iets live gespeeld wordt. Een live-set van een DJ, dat is toch een gotspe. En live draaien; een paar zullen het doen maar wie garandeert mij dat een luie, sufgetourde DJ niet gewoon een cdtje aanzet omdat hij niet zoveel goesting heeft? Vandaag las ik in een interview met Ted Langenbach trouwens dat het draaien van cdtjes in een stad als Berlijn echt not done is. Dus er is een soort vinyl-wet onder dj's, godzijdank. Over de laptops kan ik maar helemaal beter mijn bakkes houden want daar snap ik echt niets van. Kwestie van op het goede knopje drukken, lijkt mij, maar goed, die discussie komt een andere keer wel.
Enfin, het ditmaal zeskoppige Placebo sleurt mij even uit het electro-moeras. Het haar van Brian Molko hangt weer los over zijn oren, meneer heeft een vormeloze blouse aan en het eerste nummer is een onsubtiele versie van 'Nancy Boy', gespeeld op zijn goeie ouwe Fender Jaguar: ook Placebo heeft last van jeugdsentiment. Maar ook veel plezier. Ondanks een bij vlagen breekbaar repertoire kiest de band vandaag voor de hardere nummers. 'Ashtray Heart', 'Every You and Every Me', een verbouwde versie van 'Teenage Angst' EN, jawel! Een Nirvana-cover! En nog een goeie ook. 'All Apologies', met een vroeger ingezet refrein maar verder onvertimmerd. De zin "Everyone Is Gay" wordt met gespreide armen en een grote, verleidelijke grijns de tent in geslingerd. Na het eerbetoon aan de coolste driemansband ooit (die de coolste ooit was omdat ze met z'n drieën waren en verder: daarom), wordt de vaart er ingehouden met "The Bitter End'. 'All Apologies', 'The Bitter End', hou je het wel gezellig trouwens, Brian? Maar dit is geen afscheidsconcert. Dit is een reminder dat Placebo nog steeds een van 's werelds beste indierockbands is, uniek in hun sound, en succesvol heropgebloeid door de inmiddels totaal in het gezelschap geïntegreerde drummer Steve Forrest. 'Taste In Men', speelt de band nog, in een speciale uitvoering. Het nummer dat doet denken aan Depeche Mode. Zoals de band wel meer raakvlakken heeft met het electro-duo, maar dan met lekker veel gitaar. Plaats hier een smiley.

queens of the stone age
Queens Of The Stone Age op Lowlands 2010 © Jutha
En Queens Of The Stone Age dan? Voorafgaand aan hun show ben ik eens een rondje gaan fietsen. Ja wat nou, ik had zin in fietsen. Dus deed ik dat. Het is niet de bedoeling dat lieden als ik backstage belanden, maar omdat ik op een fiets zit straal ik enige autoriteit uit en zo verzeil ik op het terrein achter de Alpha. Het is aardedonker en ik voel me net Elliott met E.T. op mijn stuur - vraag me niet waarom. Ik fiets bijna tegen Josh Homme aan, die zojuist met vastberaden tred richting podium beent; peuk in de mondhoek, de mouwen opstropend. Het loopt immers tegen tienen. Homme verdwijnt achter een hek. Als ik een stukje bergopwaarts fiets, zie ik hem over een soort catwalk de achterkant van de Alpha inlopen.
Dat was mooi, die geconcentreerde, enigszins gefokte blik in de ogen van een artiest die op het punt staat 20.000 feestgangers van een passende uitsmijter te voorzien. Vanuit een tourbus naar een groot podium lopen, het is ongeveer dezelfde afstand als van hier naar de boekhandel, maar dit zijn andere meters. Misschien dat het appeltje-eitje is voor Homme, even Lowlands afsluiten, maar ik fantaseer dan maar dat het iets is waar je nooit aan zult wennen als artiest. En dan besef ik dat dit ook geldt voor al die andere gasten die hier spelen. Of ze nu een laptop moeten bedienen of op een gitaar moeten rammen; het blijft iets magisch want er staan werkelijk in elke tent massa's mensen te wachten, wie er ook komt draaien of spelen. Moet ik daar arrogant of bekrompen over gaan doen? Nee. Ik moet gewoon mijn bakkes houden en wederom dankbaar zijn dat de sfeer weer zo mooi was, het festival er weer prachtig uitzag (dikke complimenten voor de bouwers en ontwerpers, dat mag ook wel eens), en dat ik weer een paar extatische momenten heb beleefd. Mark Lanegan, Moss, Triggerfinger en Placebo, bijvoorbeeld. Op behoorlijke afstand van de tent, het podium, het lawaai en het gejuich verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik besef opeens, zittend op mijn fietsje, uitkijkend op de achterkant van de tent en een mensenmassa die getrakteerd wordt op 'Feelgood Hit For The Summer' en 'The Lost Art Of Keeping A Secret', wat ook alweer het hoogtepunt van dit weekend was. And So I Watch You From Afar - vanaf een berg achter de Alpha. Als dit geen pure poëzie is, dan weet ik het niet meer.

MusicFromNL, Lowlands, bedankt!




De foto's van Jutha van Lowlands 2010



De blogs van Lowlands 2010






Reageren op dit bericht Reageren

MusicFromNL is een interactief platform voor muziekliefhebbers, muzikanten en bands. Wij steunen bijzondere bands van Nederlandse bodem. Ook jij kunt hierin jouw rol spelen! Nieuwsgierig? Maak dan een gratis account aan.
 
 
 
 
 

Reacties

Peter   schreef op 25 aug 2010, 15:26:
Jammer dat musicfrom tegenwoordig al even trieste en bar slechte verslagen schrijft als 3voor12. Helaas, jongens.
Gebruikersafbeelding Doc (26)   schreef op 25 aug 2010, 15:50:
Nou, laat MusicFromNL / 3voor12 dan eens zien dat jij het beter kunt, Pter
Bode   schreef op 25 aug 2010, 16:35:
Mooi compliment Peter, dankjewel man! Echt gaaf. Het voelt ongemakkelijk, zo veel eer - wil je dat geloven? Peter? Maar kunnen we je anders bellen, voor tips? Of bij elkaar op de thee. Ik hoor het wel! Joe!
André   schreef op 25 aug 2010, 17:49:
Wow, eindelijk iemand die net als ik ASIWYFA de nummer 1 vond van het hele festival. Niks Alpha, Bravo of Grolsch, gewoon India dus. Prima recensie trouwens, met hier en daar zeer terechte kritiek. Wel nog even een terechte aai over de bol van de Queens graag, was namelijk ok erg sterk. Een een schop onder de kont van de over het paard getilde hiphop-jochies.
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 25 aug 2010, 19:40:
Ik vond het werkelijk een topeditie van Lowlands en heb me uitstekend vermaakt met zowel rock als elektronische muziek. Juist die combinatie maakt wmb van Lowlands het ultieme festival.
Bertje   schreef op 25 aug 2010, 19:57:
Nu ben ik zelf ook voornamelijk van de "doe je haar met een gitaar" muziek en kan ik ook vrij weinig met bliep, pier, knor, beuk. Maar ik vind het toch moeilijk om te lezen hoe hier zo heel negatief gedaan wordt over de acts die de recensent niet goed liggen of als het gewoonweg niet goed was. Natuurlijk snap ik ook wel dat je niet volledig onpartijdig kunt zijn en dat het geschreven is vanuit het perspectief van de recensent die alleen maar de eigen mening kan vertegenwoordigen. Maar moet het nou echt allemaal zo sarcastisch en negatief gebracht worden? En die vreemde wat lompe uitlatingen hier en daar. k vind het toch wat tenenkrommend.
Het echte Lowlandsgevoel was dacht ik dat je een samenkomst hebt van mensen die allemaal iets anders geweldig vinden maar wel allemaal hetzelde fantastische en positieve gevoel uitdragen. Iedereen naast elkaar, met elkaar, Plezier en respect. Dat schept toch die band? Dat is toch dat Lowlandsgevoel? "Ondanks" bovenstaand verhaal voelde ik het wel op het Lowlands terrein. Als ik dit lees voel ik het even niet.
LLL   schreef op 25 aug 2010, 20:50:
De reacties tot nu toe op een post van je artikel. Dat in meerdere opzichten, sorry, echt ONTZETTEND slecht is. En dan heb ik het echt niet over smaken verschillen,. Pffff...

`De jongen/meid/man/vrouw die voor MusicFrom naar Lowlands mocht was blij met zijn gratis kaartje. Nu nog een les: Leer eens breed kijken en ga niet alleen het oh zo bekende pad vol gitaar bandjes af, en wie weet hebben we volgend jaar een interessant stuk te pakken met een inzicht op hoe het festival ECHT was.`

Wat een kutstuk zeg!

Ook nog eens bijzonder slecht geschreven. Wat een kleuter zeg! Moet je zijn reactie eens lezen op een opmerking van een lezer... krijg zin die kerel massaal de grond in te boren, grrr

Ja je kan beter naar het verslag van festivalinfo.nl kijken!

Zo, da's goed slecht zeg. Je zou er goddomme brandend maagzuur van krijgen. De auteur van dat stuk mag trots zijn dat ie bij deze de gele trui in de categorie Slechtste Recensie Van Het Jaar over mag nemen van dit pareltje: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43188996

Recensies zijn altijd gekleurd en dus ruk! En daarbij: sta je jezelf de tering te spelen op het podium krijg je en recensent die twee weken niet geneukt heeft, ben je mooi klaar mee....

Nou jaaaaaazeg! ik had dit nog helemaal niet gezien. Thanks voor me er op te wijzen; NOT! ik ben helemaal opgefokt nu. Wat is dit voor kul. Dit soort mensen die denken dat iedereen maar journalist kan zijn zouden echt tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Wat erg zeg... de tering...
Ted   schreef op 25 aug 2010, 20:51:
Sorry hoor, wat een ondermaatse recensie.

Indien je totaal geen verstand van elektronische muziek hebt, beoordeel het dan ook alsjeblieft niet. Ga eens bij een optreden kijken en schrijf er wat over, over begin er helemaal niet over wanneer je toch geen enkele elektronische act beoordeeld in je recensie. Je zegt het niet te begrijpen, maar heb je het geprobeerd, heb je wel een elektronische act gezien?

'Kwestie van het goede knopje indrukken', net als gitaarspelen een kwestie is van het juiste snaartje aanslaan? Dat dit soort opmerkingen ergens op een respectabele site zijn terug te lezen kan alleen maar als betreurenswaardig beschouwd worden.

Verder ben ik het volledig met Peter eens, ook de recensie op 3voor12 zijn onder de maat.

Verder durf ik wel te stellen dat een dj vele malen spannender is om te bekijken dan een band. Past een band diens setlist aan aan de stemming van het publiek, de sfeer, het tijdstip waarop ze spelen? Kan een band nog met een echte verrassing komen? Laat ik hier niet te veel woorden aan vuil maken anders maak ik mezelf belachelijk. Want, ik heb te weinig verstand van de 'standaard' Lowlands muziek. Bandjes vind ik vaak saai en voorspelbaar. Natuurlijk spelen ze Go with the flow, natuurlijk springt en zingt iedereen mee.
Ted   schreef op 25 aug 2010, 21:11:
Excuses voor de spelfouten, net even te snel geschreven..
Melissa   schreef op 25 aug 2010, 22:19:
Slechtslechtslecht,
geen enkel woord in de recensie slaat volgens mij ergens op. :s
Irene   schreef op 25 aug 2010, 22:20:
WTF, Hebben JULLIE!!!!
Beetje bands lopen afkraken die hard werken om een beetje bekend te worden! En dan heb ik het over Destine en MakeBelieve die hun spreekwoordelijke ass off werken om elke keer een goeie show neer te zetten en meer bekendheid te krijgen. In mijn ogen is daar niks mis mee!
En even voor de duidelijkheid: DESTINE IS GEEN EMO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mensen moeten kappen om alle bands maar in een hokje te stoppen. Alleen maar omdat ze hun raar anders dan normaal hebben zitten, of omdat ze tattoos hebben..! Man GROW UP! En waarom wordt er een KUT recensie geschreven over My Favorite scar terwijl je die band niet eens hebt gezien. Sorry hoor maar voor zulk soort mensen heb ik totaal geen respect!!!!!!!!!
lex   schreef op 25 aug 2010, 22:21:
idd belabberde recensie... en gelukkig ben ik hier niet alleen in... slecht geschreven, en debiel geformuleerde meningen (gefrustreerd bijna). Er hoort altijd een stukje subjectiviteit in een recensie te zitten, maar het hoeft niet overdreven te worden...

echt heel, heel slecht verslag
Anne   schreef op 25 aug 2010, 22:24:
dudes, ik zou deze recencie maar verwijderen of snel verbeteren. U gaat een paar boze mensen krijgen :D

INCLUSIEF MIJ WANT IK BEN JET TOTAAL MET IRENE EENS! :D
Lex   schreef op 25 aug 2010, 22:27:
En nog idd net zoals Bertje reageren op echt het - ik krijg er zelf een schaamtegevoel van - neerbuigende kritiek op bepaalde acts, als je het niet digt, ga er niet naartoe en schrijf er niets over...

over het "kansloos gereïncarneerde"... terug samenkomen na het vliegtuigongeluk van Travis Barker is niet echt kansloos me dunkt...
overigens, luister hun laatste album en schaam je diep over je belabberde 'muziekkennis'
Laura   schreef op 25 aug 2010, 22:29:
wat een negatief artikel. MakeBelieve was erg goed. En hoe dúrf je Destine, 1 van de beste bands van Nederland, zó te beledigen! Jullie moeten je fucking bek dichthouden als je denkt dat je het beter kan.
Astrid   schreef op 25 aug 2010, 22:32:
Hahahahahahahaha! Ik vind deze review zo belachelijk dat ik er héél erg hard om moet lachen :')
Taraobsessions   schreef op 25 aug 2010, 22:34:
Sorrry maar dat stukje over makebelieve vind ik nergens op slaan! ze worden compleet afgezeiken. sorry hoor )': en dat over die kapsels slaat ook nergens op wij houden van hun om wie ze zijn en de muziek.
Sylvana   schreef op 25 aug 2010, 22:35:
Jammer dat je zulke verslagen schrijft met een mening!

Ik denk dat Destine en Makebelieve het verder schoppen in de muziekwereld dan jij met je recensie ;)
Meline   schreef op 25 aug 2010, 22:36:
#$%^%($%^&*@@#$&*$%
MakeBelieve is Ge-Wel-Dig ,
beetje jammer dat jullie zo'n BULLSHIT artikel hebben geschreven.
Ook jammer dat mensen die op deze site schrijven zo weinig van echte MUZIEK hebben gehoord.
melisssaa   schreef op 25 aug 2010, 22:39:
ouwe... dit slaat nergens op.. ik bn netsoals iedereen met iedereen eens dat dit een belabberde recencie is TEMISNTE WAT JE EEN RECENCIE KAN NOEMEN.

this is evil....
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 25 aug 2010, 22:47:
Hahahahah!

Te zien aan de reacties is dit een uitstekende recensie. Als je zulke reacties op weet te roepen van simpel klootjesvolk wat achter sukkelige emo-bandjes als Destine (WAT IS DAT KUT ZEG) aanloopt, dan ben je imho goed bezig. Zo te zien is de fanclub weer gemobiliseerd. Huilliehuillie doen de meisjes die in het marketingplan van de gehaaide manager achter Destine zijn getuind.

Oh ja, Bode, echte muziek maak je met een computer. hahahaha *loopt hard weg*

Verder een prima recensie! Doe zo voort! :D
Charlotte   schreef op 25 aug 2010, 22:47:
Triest verslag hoor.. doet me een beetje aan 3 voor 12 denken.
Dominique   schreef op 25 aug 2010, 23:21:
wat is dit voor een achtelijke kut recensie?
beetje andere bands aflopen kraken in een recensie, lekker makkelijk. inplaats van dat er naar muziek word geluisterd word er gelijk naar kapsels gekeken (bij destine en makebelieve) en worden ze gelijk in het hokje emo gezet. daar moet het eens mee afgelopen zijn, met die hokjes.
bovendien werken deze mensen hard voor wat ze bereiken en dan komt er een of andere lompe koe in een recensie zeggen dat het allemaal niet goed is. het is jou mening, die mag je hebben, maar het is zo zwak en kinderachtig om het zo, op deze manier in een recensie te zetten, verveel je je ofzo?

GET A FUCKING LIFE
Gebruikersafbeelding Doc (26)   schreef op 25 aug 2010, 23:25:
"Levert het pageviews op?"

Check!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 25 aug 2010, 23:46:
Inderdaad een eenzijdig en mede daardoor zeer zwak verslag, waarin een groot deel van het muziekaanbod in één keer wordt weggezet als 'nietszeggende machinale rommel'. Terwijl de auteur zelf aangeeft géén verstand te hebben van deze elektronische muziekstromingen. Heeft de eindredactie niet opgelet?
AL   schreef op 25 aug 2010, 23:48:
Haha, zo te zien heb je inderdaad Destine, Makebelieve en My favorite scar flink over de zeik gekregen... de bandleden/managers en fanclubleden zullen nog dagen blijven spammen hoe slecht dit artikel wel niet is.

Ik vind het een goed geschreven stuk, je kunt niet alles zien op zo'n festival en je hebt de rock/pop kant goed belicht. Bij -slecht/triest- denk ik eerder aan slechte zinnen, lege beschrijvingen. Maar met dit stuk is niets mis, goeie opbouw, leest lekker weg.
AL   schreef op 25 aug 2010, 23:54:
Heel even nog over het 'eenzijdige' karakter van dit artikel. In de eerste alinea schijft de auteur toch dat hij niets met Elektronische muziek heeft. Het lijkt me dan logisch dat de beste man dan naar rock/pop georienteerde muziek gaat en daar over schrijft.

Ik zie het probleem niet zo. Je kunt geen objectieve recensie schrijven over iets wat je bij voorbaat niet leuk vind. Dus stop met huilen.

thomas   schreef op 26 aug 2010, 01:05:
even mijn two cents: je kan niet roepen dat iets slecht is, als je vervolgens de zin er na zegt dat je het niet gezien hebt. hoe kun je er dan een oordeel over geven? beetje jammer. daarnaast mág je uiteraard Destine een kutband vinden.

beetje voor de destinehuilers: Ja, het was een slecht artikel, maar je hoeft het niet een goed band te vinden alleen maar omdat ze hard werken. zo lust ik er nog wel een paar!
Dominique   schreef op 26 aug 2010, 01:07:
@AL

je kan best je mening geven over een band, maar wat hij doet is een band belachelijk maken.
Gubbe Gubbe (0)   schreef op 26 aug 2010, 01:10:
Makebelieve en Destine zijn echt ongelofelijke kutbands.

(wie hapt?)
NK   schreef op 26 aug 2010, 02:03:
+1 voor de reactie hierboven. Beetje jammerlijk deze recensie, je eigen mening als rode draad door het verhaal, geen risico nemen qua bands, prachtmuziek als Jonsi en The National afkraken (zelfs als je dit niet leuk vind kan je er echt wel een verhaal over schrijven, show, publieksreactie). Verder lees ik ook bar weinig over de sfeer, best wel belangrijk op Lowlands lijkt mij.

Ook heel interessant om te lezen wat je vooral NIET gezien hebt, omdat het zogenaamd kut was, of omdat douchen belangrijker is. De bek moet inderdaad dichtgehouden worden over elektronische muziek. Je begrijpt er niets van, ik zou zeggen, doe de volgende keer wat avontuurlijker en bekijk eens wat toffe electro en dubstep ipv gitaarbandjes.
WK   schreef op 26 aug 2010, 02:25:
volgens mij staat er juist dat Jonsi juist 'echt' oid was, en dat The National vooral donker was. Dat is geen afkraken.
Anne   schreef op 26 aug 2010, 08:04:
@ gubbe HAP :)

nee grapje. the deal is gewoon dat MakeBelieve en Destine gewoon goeie bands zijn. het is hun stijl muziek, en als dat door deze rececent niet mooi wordt gevonden, jammer voor hun. Ze laten zich er niet door neerhalen, er zijn zat recenties die wel positief kunnen zijn over de genoemde bands. nog veel plezier met recenties schrijven op festivals/concerten en ben benieuwd wat u dan van andere bands(waar MakeBelieve mee word vergeleken) vindt.
Bertje   schreef op 26 aug 2010, 09:37:
Wow...ik hield me nog in in mijn reactie maar dat doet de rest duidelijk niet. En ik ben het dus absoluut eens met het merendeel van de reacties. Dit is geen recensie maar een slacht-de-bands-parade.
Ik zeg niet dat ik het beter kan maar naar aanleiding van dit verhaal roep ik MusicFromNL op mij een opdracht te geven. Dan ga ik het proberen!
Irene   schreef op 26 aug 2010, 09:51:
Ik ben het helemaal met Anne eens.!
Toch vind ik het ook heel jammer dat er inderdaad niks over de sfeer is gezegd.
Ik vind dat als je als rececent objectief moet zijn en als je bands bij voorbaat al niks vind gaa daar dan niet kijken, scheelt je weer een hoop gezeik.! Ik vind het ook jammer dat de recensie over Placebo begint met de manier hoe brain zn haar heeft zitten en over zn blouse. Maakt niet uit hoe mensen er uit zien, het gaat om de muziek.! Als ik iets over kleding wil lezen dan lees ik wel een of ander vrouwen blad.!
En waarom wordt er eigenlijk over Destine geschreven als die dit jaar niet op Lowlands stonden? Schrijf dan over All Time Low, 30 seconds tot mars, Go back to the zoo of Mumford and Sons.Om dr een paar te noemen.
remco   schreef op 26 aug 2010, 09:55:
Wat een dijk van een schrijver moet je zijn om zulke reacties op te roepen! (maar dat terzijde) Ik kan me best in het verhaal vinden maar smaken verschillen, een recensie is toch per definitie een uiting van smaak?

Niet lopen huilen lieve meisjes: stuur zelf een recensie van dat emo-groepie zou ik zeggen!

En heeft iemand de laatste alinea wel gelezen (of was iedereen door zijn tranen verblind nadat zijn/haar favo bandje niet als beste gerecenseerd was?).

Ondanks alles wordt het benoemd als een te gek, prachtig aangekleed festival met een super sfeer!.

Ik heb geen fuck met hedendaagse dansmuziek maar ik sluit me daar volledig bij aan!
Gebruikersafbeelding Doc (26)   schreef op 26 aug 2010, 10:05:
Hey Bertje, begin eens met een blog!
http://www.musicfrom.nl/dashboard/?action=editblog (wel ff inloggen).
Als je blog nou 1580 pageviews in een dag trekt dan ben je geschikt!

Nee geintje, maar je kunt dus wel lekker bloggen.
Barend Bloemkool   schreef op 26 aug 2010, 10:09:
"Ik kan weinig met electro, dance, bliepjes, laptops, house, rave, dub, techno, en al die andere nietszeggende machinale rommel." Stuur dan 2 recensenten. Ik kan niets met saaie indie-pop.
Gebruikersafbeelding Arjen van der Straaten (72)   schreef op 26 aug 2010, 10:17:
Niet alleen poetisch, maar ook profetisch: "Wie zeurt krijgt een beurt". Weet je wat het is Bode, the time they are changing. Ook ik ben een oer-Lowlandsganger, ik ben niet echt into dance en erger me ook aan de plattituden waar de gemiddelde hiphopper zich van bedient. Voor mij zit de muziek in een overgangsfase, waar veel bands de groove en beats - die UDS, RATM, RHCP, etc.etc. combineerden - loslaten, verkassen de beats naar dance. Ik kan alleen maar hopen op een terugkeer van waar beats en melodie gecomineerd worden.

Ik ben trouwens niet met je eens dat alles met laptop etc slecht is, ga eens kijken bij Boom Boom du Terre en zie een muzikant die de hedendaagse tools aangrijpt om zijn muziek de wereld in te slingeren.

Ik onderschijrf wel volledig je verbazing over My Favorite Scar, ook ik kreeg hier een gevoel bij dat het een kwestie van vriendjespolitiek is. Want of MFS nu goed of slecht is er zijn veel NL-bands die meer recht op deze plek hadden.

Ik begrijp dat bepaalde fans zich op hun ziel getrapt voelen, maar wat sommige hier roepen zonder zich het verslag echt te lezen is gewoon met de meute meelopen net als de muziek die ze voorgeschoteld krijgen. Zonder dat ik hierbij de fans of muzikanten wil beledigen.

Lowlands gaat in eerste instantie om een gevoel. Bode onderkent het en ik moet me er ook maar bij neerleggen. Gewoon kleedje op de grond, genieten met je vrienden en blij zijn met de goede muziek die je voorgeschoteld krijgt. Dus fans aller muziek, love, peace and happiness want de ergste kritiek die ik eerder oppikte is dat de sfeer niet meer dezelfde zou zijn.

Dus Bode bedankt, ook voor Imelda May, dat ga ik checken.

P.S. Iedereen die zich geroepen voelt zijn eigen Lowlandsreportage te schrijven, kan zijn eigen bijdrage leveren via http://www.musicfrom.nl/blogs/3277/Blogs+over+Lowlands.html

En inderdaad Barend, dat lijkt me een hele goede!
Dees   schreef op 26 aug 2010, 10:32:
je hoeft niet naar Lowlands als je niet wil. Er zijn zat mensen die in jullie plek hadden willen recenseren en die een stuk over de diverse soorten optredens wilden geven. Want dit slaat écht nergens op. Ga volgend jaar alsjeblieft op de bank zitten en schrijf vooral niet iets wat in het openbaar kan komen.
Hackensack Hackensack (2)   schreef op 26 aug 2010, 11:08:
Hahahaha.....geweldig!

Huilende bakvissen reacties....geweldig om te lezen.
Ook een aantal rake opmerkingen over de vriendjespolitiek.
Gaat vooral zo door!
Emmy   schreef op 26 aug 2010, 15:05:
DESTINE heft geen manager, ze doen alles zelf, inclusief haar/make-up. Er komt geen stylist aan te pas, hebben ze ook niet nodig! Wat ze doen hebben ze zelf bereikt en wen er maar aan, ze zijn nog lang niet uitgespeeld.

Wat een zuurpruim zeg, zo kan ik ook een recensie schrijven. Bij Makebelieve gaat het nog niet eens inhoudelijk over de muziek, heb je eigenlijk wel geluisterd of was je direct alweer weg naar de biertent! Ze waren steengoed!
LLL   schreef op 26 aug 2010, 15:45:
Ik heb helemaal niks met Destine. Dus schuif aub niet alle reacties toe aan de fanclub van deze band, of van een andere. Onafhankelijk! Maar daardoor blijft de recensie wel erg slecht. Mensen die dit een goede recensie noemen, tja, daar schrik ik wel een beetje van... of wellicht is het Bode zelf, onder andere naam. Nogmaals, het gaat mij niet om de bands die worden genoemd, en wat er over gezegd wordt, maar dat ik me gewoon verbaas dat deze jongen uberhaupt recensies mag schrijven. Denk echt NOOIT van, ik kan het beter. Maar goed, voor alles is een eerste keer :)
Gebruikersafbeelding The Cosmic Carnival (0)   schreef op 26 aug 2010, 16:15:
Deze recensie is vooral eerlijk, niet dat de recensent dit medium gebruikt om bands af te vallen (wat nog steeds zijn goed recht is), maar Bode geeft wel eerlijk zijn mening. Komt wellicht wat hard over af en toe, maar het gaat er natuurlijk om hoeveel waarde je zelf aan het oordeel van Bode hecht. Bode houdt van gitaren, en niet van aanstellers, so what? Moet ie dan gaan schrijven dat ie het wél goed vindt? Geeft iemand een keer zijn mening in plaats van zo'n saai artikel vol feitjes, is het weer niet goed. Ik vond het erg vermakelijk en HEERLIJK geschreven, ik vrees Bode vanaf nu wel bij eigen optredens, gelukkig hebben wij veel gitaren :D
Age Versluis   schreef op 26 aug 2010, 16:29:
Het klinkt vooral als een zure smeekbede tot verandering aan het adres van (de organisatie) Lowlands. Als je je niet wil verdiepen in nieuwe(re) gebieden op dit festival dan kan je beter schrijven over dingen waar je verstand van hebt. Hou het inderdaad dan bij Moss en My Favorite Scar, waar ik het ook bijna allemaal met je eens ben. Maar alsjeblieft, ga niet the Opposite's zitten afzeiken en vervolgens zeggen dat je er eigenlijk helemaal niet bij was.

Prima recensie verder, hoewel ik mijn twijfels zet bij het feit dat je als journalist zo uitvoerig ingaat op de (voortrekkers)rol in de programmering door Mojo.
Gebruikersafbeelding Arjen van der Straaten (72)   schreef op 26 aug 2010, 16:57:
Soms lijkt het wel not done om Lowlands te bekritiseren. Ik heb de nodige verslagen gelezen waarvan de kop altijd vol lof was maar er inhoudelijk eigenlijk helemaal niet zoveel te vieren viel. Heej we leven in een vrij land!
Nel   schreef op 26 aug 2010, 17:03:
Ik lach me de spreekwoordelijke lul uit de broek. Wat mij betreft: een muziek recensist is iemand die er op uit gestuurd wordt om te schrijven over muziek. En daarvoor moet ie een mening vormen. Een sport journalist schrijft over sport, dat is al iets makkelijker. Als Ajax gisteren met 6-0 had verloren kan je onmogelijk schrijven dat ze heel goed gespeeld hebben. Muziek vind je mooi, vet, het maakt je aan het lachen, of je gaat er van rondrennen. Het doet iets met je. En als het niets met je doet, dan vind je die muziek kut. En als recensist schrijf je dat dan op, want je moet wel je werk doen.
Ik persoonlijk vind het erg grappig om te lezen dat ie op de fiets rondrijdt en er autoriteit mee denkt uit te stralen. Hilarisch. Ik vind het ook leuk om te lezen dat ie eet, en dat ie dus niet alles heeft gezien. Prima.
Ik snap de reacties op dit stuk dan ook totaal niet. Waarom moet iemand die een recensie schrijft jouw bandje goed vinden. Nou niet omdat ze hard werken, want als ze heel hard werken en het is kut, dan blijft het vooralsnog kut.

Ik heb persoonlijk een voorkeur voor muziek waarvan ik spontaan rondjes ga rennen. Was gisteren naar een van mijn favorieten in de Melkweg, gelukkig vinden niet veel mensen die band goed. Want ik stond lekker vooraan in een mooie zaal met een knetter goed geluid met Thrice mee te brullen. Heerlijk. De rencensie in Oor was redelijk positief, nou prima. Slechte beoordeling? Ook best. Er zijn maar weinig mensen met de zelfde wanstaltige smaak als ik. Deftones is de absolute favoriet. Daar wordt weinig goeds over geschreven. Mooi, die spelen tegenwoordig ook niet meer op het hoofdpodium van Pinkpop of in de Ahoy. Die komen lekker elk jaar naar de Tivoli, Melkwegen en Paradiso's van Nederland!

Ik ben het voor het grootste deel met de recensist eens. Er is geen beter festival dan Lowlands, drie dagen met alleen maar leuke mensen bier drinken, lachen, flirten en wat voor leuks allemaal niet meer in een de mooist denkbaar aangeklede omgeving! Prachtig. Maar helaas is het ouderwets omver geblazen worden door een band er voor mij niet meer bij! Jammer, even leuk weekend met leuke vrienden. Maar toch frons ik toch altijd even de wenkbrauwen als vrienden vragen hoe het was op LL.
Ik verbaas me nl. toch erg over de vrolijke danspassen om 1 uur ‘s middags in de groove tube, in de X ray, terwijl Moss in stilte een prachtoptreden staat af te werken. Zou DJ snorremans gelijk krijgen? Volgend jaar hebben alle dansers onder ons alle kaartjes weer in het bezit terwijl de ‘ouwe rockers’ nog zitten te wachten op het vakantie geld.

Voor het geval we de house – rock discussie weer oplaaien. Het maakt mij niet uit. De eerste optredens van Faithless en Chemical Brothers waren grensverleggend. Atari Teenage Riot ga ik nooit meer vergeten. Fatboy Slim op het hoofdpodium van Roskilde die 60.000 man laat springen, waanzin. Maar laat zien wat je doet. Een DJ die platen draait. Prima. Ben getuige geweest van twee gastjes van nog geen 20 jaar op de vaste Boemklatsch avond in Tivoli die mensen om de palen liet rennen. (Them Slackers). Brijant. Maar ik ga niet uit mijn plaat van het kijken naar een appeltje. Misschien is het wel de recensist zelf en staat ie een stuk tekst te typen?

Je hoeft van mij geen rockert de worden, ieder z’n meug. Maar bij So I Watch You From Afar is er toch echt geen twijfel over mogelijk. Die staat toch echt zelf aan de snaren te trekken! Met als resultaat; de helft vind het vervelend hard en gaat weer een appeltje eten en de liefhebbers gaan nog even een uurtje genieten (over street credibility gesproken!).

Dus Lowlands moet vooral doen waar het goed in is, ik ben er wel weer bij volgend jaar. En dan geniet ik weer als er weer een bandje (die geen slylist nodig heeft) met de grond gelijk gemaakt wordt. Zou Nick Cave ook een stylist hebben?
KS   schreef op 26 aug 2010, 17:17:
Is dit een recensie of een mening?
Nel   schreef op 26 aug 2010, 17:33:
Dit is een mening over een recensie. Of een recensie over een mening. Ik denk dat een recensie een mening weergeeft. En in de stijl van de recensist met een grappige ondertoon. Ik begrijp uit je reactie dat je mijn stukje ook hilarisch vond!
Sander   schreef op 26 aug 2010, 19:56:
Recensie is best oke! Ben het grotendeels met je eens hoor. Placebo, Anouk, NOFX en Blink 182??? Pure creatieve armoede en luiheid van de programmeur. Van het enorme gage dat deze artiesten rekenen kan je talloze leuke alternatieven boeken.
De combi Dance / rock stoor ik me niet zo aan maar wel aan zaterdag middag 'gezellig' met de vlieger van Andre Hazes meezingen in de Alpha tijdens het nieuwe fenomeen 'Lowlands zingt mee', echt leuk en gezellig joh! Had ook een toffe band kunnen staan.
Daar stonden uiteraard prima bands tegenover zoals LCD Soundsystem, Blood Red Shoes, The Gaslight Anthrem etc. LL was supertof maar een gezonde kritische noot kan geen kwaad en er mag dus volgend jaar qua programmering best een schepje bovenop voor dat geld.
Harm   schreef op 27 aug 2010, 01:40:
Maar gelukkig hebben we de foto's nog!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 27 aug 2010, 09:33:
Leuke review.

By the way: een recensie is altijd een mening van een persoon en niet een objectief verhaal.
Dat verwacht ik ook niet van een recensent. En daar kan je het dan mee eens of oneens zijn. In dit geval ben ik het redelijk eens met de recensenten. Ik heb nu dus mazzel ;-) Soms namelijk ook totaal niet.

Leuk stukje!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 27 aug 2010, 09:45:
oja, behalve dat ik toch best wel veel bands met gitaren heb gezien. Je moest alleen wat meer zoeken.
In die zin ben ik het niet helemaal eens.

My Favorite Scar vond ik trouwens ook de grootste tegenvaller van het festival. Ik ging er naar toe, omdat ik er goede verhalen over had gelezen.
Het bleek uiteindelijk een heel saaie, gemaakte, niet originele, band met 13 in een dozijn harrocknummers te zijn.

en inderdaad: De tool en Alice in chains invloeden heb ik gehoord, maar niet zoals ik ze had willen horen.
een toolrifje hier en daar of het heavy geluid van alice in chains maakt nog geen goede band.

Inderdaad best wel saaie spierballenrock.
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 27 aug 2010, 09:54:
Jammer dat LCD soundsystem, Jaga Jazzist en Massive Attack niet genoemd worden trouwens. Dat waren persoonlijk toch ook wel 3 hoogtepuntjes.
Inderdaad samen met and So I watch You From Afar. Moddervette band!
Charizzy   schreef op 27 aug 2010, 10:35:
Kan het misschien ook wat aardiger? Een stel gladjakkers als Destine? Vervelende kapsels als Destine? Ongestylde koppies van MakeBelieve? Je mening geven is oké, maar het kan ook wel wat minder beledigend. En wat heeft Destine hier eigenlijk mee te maken? De review gaat toch over Lowlands? Destine stond daar dit jaar niet!
Gebruikersafbeelding Arjen van der Straaten (72)   schreef op 27 aug 2010, 10:39:
Het is waar, Destine komt er bekaait vanaf, MAAR wat ik net ontdek, onze huidige artiest van de week, Kensington, heeft volgens LastFM wel wat weg van Destine en Go Back To The Zoo, check http://www.musicfrom.nl/artiesten/10416/kensington.html en maak kans op een gesigneerd album
Pamela   schreef op 27 aug 2010, 11:00:
Volgens mij is de jongen die deze recensie heeft geschreven een beetje depressief. Waarschijnlijk heeft hij er zelf van gedroomd in een bekende band te spelen en is hem dat niet gelukt. Beetje zielig vind ik het persoonlijk. Erg jammer dat een site als musicfrom een dergelijke recensie toe laat. Duidelijk een geval van onprofessioneel gedrag...
Pamela   schreef op 27 aug 2010, 11:22:
Moet trouwens wel zeggen dat het een mooie discussie uitlokt.. Ik had de reactie nog niet eens gelezen. Maar ik blijf erbij dat, dit niet de 'main' bedoeling is van een recensie. Het is inderdaad een mening en iedereen mag zijn mening geven, maar onderbouw het dan ook..

Ik hou/luister zelf ook niet naar de muziek van MakeBelieve bijvoorbeeld, toch vond ik het goed overkomen op Lowlands. Het zijn nog jonge honden en ze kunnen nog veel leren, maar ik vond het echt goed voor hun eerste ''grote'' optreden. Dat mag ook wel eens gezegd worden :)

#nothing personal
Frédérique   schreef op 27 aug 2010, 11:38:
Dit vind ik echt zeer, maar dan ook zeer zwak.
De hele recensie slaat nergens op, je zegt zelf dat je niet kan oordelen als je de band niet gezien hebt. WAAROM DOE JE HET DAN?!
ik heb echt totaal geeen respect hiervoor. bovendien vind ik het ook onrespectvol om bands in een hokje te plaatsen,alleen maar op hoe ze er uit zien. Ik had dit toch echt nooit van musicfromnl verwacht. zeer teleurstellend. ik heb hier totaal GEEN respect voor. ga dan lekker zelf een band oprichten, zien wie het beter kan...
BDG92   schreef op 27 aug 2010, 11:44:
HILARISCH!
Deze man kan ook weer een nieuwe baan zoeken.
Nog vacatures trouwens?
ghehe lullo
Gebruikersafbeelding Arjen van der Straaten (72)   schreef op 27 aug 2010, 12:34:
Baan? Ik zag eerder wel een goede tip om een danceliefhebber mee te sturen. Als we de accreditatie krijgen lijkt me dat een goed idee.
Gebruikersafbeelding Arjen van der Straaten (72)   schreef op 27 aug 2010, 12:38:
@Destinefans -> http://www.musicfrom.nl/blogs/3307/Sfeerverslag+Nirwana+Tuinfeest+2010.html een MusicFromNL-vrijwilliger die Destine goed pruimt.
Bertje   schreef op 27 aug 2010, 12:54:
Ik kan er nog steeds niet bij met m'n pet of met wat dan ook. Het gaat er toch niet om om welke bands je goed of slecht vindt? Deze recensie is niet slecht omdat specifieke bands in een slecht daglicht worden gezet. Het gaat om de manier waarop. Het is gewoon uiterst onprofessioneel. Dit verhaal hoort op een persoonlijk blog thuis. Als je een recensie moet schrijven moet je toch wel een beetje denken vanuit het oogpunt van je lezers. Je moet toch proberen een beeld te vormen van het festival, de sfeer, hoe gaan de acts te werk, wat voor energie stoppen ze er in, hoe reageert het publiek, enz. Met dit verhaal krijg ik geen goed beeld van Lowlands. Het is dat ik er zelf was...

Maar goed, maakt dus niet uit of MakeBelieve en Destine goed of slecht zijn. MakeBelieve,ken ik niet, ga ik dus niks over zeggen. Destine, houd ik niet van dus daar ga geen energie aan verspillen om het de grond in te boren. Die bands zijn niet voor mij bedoeld. Elke band heeft z'n fans dus ik laat het lekker aan die groep mensen over.

Ik ben het ook zeker eens met de reacties op "nou bij die band ben ik maar niet gaan kijken want ik heb GEHOORD dat het ontzettend ruk is." Dat kan je toch niet maken? Heeft toch helemaal niks met journalistiek te maken? En dat wordt toch wel een beetje van je verwacht als je officieel als recensist naar een opdracht wordt gestuurd dacht ik zo.
Ton   schreef op 27 aug 2010, 14:25:
het verslag, geschreven volgens Bertjes wetten en normen:

'Makebelieve speelde op Lowlands. Ze speelden in de India-tent. Ze speelden hun muziek. De gitarist speelde op zijn gitaar. De bassist niet. Die speelde namelijk basgitaar. De drummer sloeg met stokken op trommels en bekkens. Er was ook een confettikanon. Het publiek deed van ooh en aah. Toen was het optreden afgelopen. Ik had drie snickers op. En twee trekdroppen.'
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 27 aug 2010, 14:42:

Is iedereen hier onzeker over zichzelf ofzo? Het schijnt nogal een issue te zijn dat een recensent het favoriete bandje van enkele personen afzeikt.
Prima toch als je het zelf wel goed vindt.

En trouwens: Het is een lowlands verslag en geen recensie. Staat bovenaan het artikel. Dit is de ervaring van de schrijver mbt zijn weekendje lowlands.

Als je dat niet wilt lezen, moet je dat niet doen.

Ik ben er ook geweest. Ik heb mijn eigen ervaring en een recensent verandert daar niets aan.
Het is zijn mening tegenover die van mij.

enja, de schrijver in kwestie is bij bepaalde bands niet aanwezig geweest. Dat geeft hij toch ook ronduit toe?
Het zou erger zijn als ie dat niet meldt. Nu geeft hij zijn mening waarom hij daar niet naartoe is gegaan.

Gebruikersafbeelding The Cosmic Carnival (0)   schreef op 27 aug 2010, 15:38:
Wat Martijn W zegt, 100%.

Ik blijf het komisch vinden, eindelijk een vermakelijk artikel, daar lees je artikelen voor, en onzekere meisjes raken spontaan ongesteld enzo. Als je moeite hebt met Begrijpend Lezen (een vak dat je als het goed is hebt gekregen op de basisschool, waarbij je cynisme van sarcasme leert scheiden, diepere lagen in een stuk kunt ontrafelen), dan moet je geen reacties gaan posten onder een persoonlijk verslag van iemand, want dan kom je niet zo slim over. Bode is God niet en heeft zijn best gedaan om mensen die van muziek houden en daar graag over lezen een vermakelijk stuk aan te bieden, waarvoor dank, nogmaals. Meer van dit!
Bertje   schreef op 27 aug 2010, 15:59:
Je zit er niet ver naast, Ton. Het waren 5 trekdroppen. Ik vind die dingen ook zo lekker. En ik dacht kom, ik ben maar 1 keer per jaar op Lowlands dus ik laat me eens lekker gaan. Had ook nog een zakje colaflesjes.
Peet   schreef op 28 aug 2010, 18:34:
Deze 'recensent' begrijpt duidelijk niets van muziek. Verbreed je horizon alsjeblieft eens voordat je het weer nodig vindt om iets te delen. Bedankt.
Eelco   schreef op 28 aug 2010, 22:52:
Ha Bode, wederom en zoals altijd weer een goed geschreven stuk waarbij je niet bang ben om kritiek te leveren en je visie op de muziekwereld met ons te delen. Ik ben blij dat je al jaren Lowlands mag verslaan en hoop dat je er volgend jaar weer bij ben. Als er dan meer gitaren staan dan dit jaar kom ik misschien eindelijk ook eens.
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 aug 2010, 09:27:
Arme Bode ... je zal maar gedwongen zijn ( door aanwezigheid ) naar al die bagger te moeten luisteren :-( .
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 31 aug 2010, 17:42:
FANTASTISCH VERSLAG BODE!!!!!

Dat Makebelieve en Destine jongemeisjesboybandmuziek maken, prima. Walgelijk, maar prima. Dat ze op een festival als Lowlands staan is natuurlijk te gek voor woorden. Kinderachtige muziek en, naast uiterlijke kenmerken, klinkt alles hetzelfde. Nederland moet zich schamen dat het dit soort troep voortbrengt.

My favourite scar is trouwens gewoon inspiratieloze muziek. Daar gaan we internationaal wederom geen verschil mee maken.
 
 
 
 

Gerelateerde artikelen

 
 
 
 

Player

 
 
 
 

Populairste artikelen