Inloggen | Account maken



Wachtwoord vergeten?
Gratis account aanmaken

| Adverteren
MusicFromNL, Dé muzieksite van Nederland
 
 
 
 
 
 

Speel, zuip en rij

16 jul 2009, 10:22 | rubriek: Columns | door: Jacob Hijmans | gelezen: 3891x | Reacties: 26
Drank en sleutels
Als ik na een optreden of oefensessie naar huis moet rijden, dan drink ik niet. Ook al is het optreden of de oefensessie dusdanig fantastisch geweest dat geweldige en euforische gevoelens door mijn lijf heen gieren, gevoelens die erom schreeuwen versterkt en vastgehouden te worden door en met alcohol... ik drink niet. Ja, een spaatje. Of een ijsthee. Doe eens gek. In ieder geval: ik rij nuchter naar huis.

Maar er zijn rockers in Nederland die daar heel anders over denken. Er zijn rockers In Nederland die daar heel anders mee omgaan. Ik ken ze. Vaag. Een beetje. Heel erg goed. Bij gebrek aan, of afkeer van een bandbus met een nuchtere dus verstandige, maar vaak ook door en door chagrijnige rijroadie, rijden ze met 10 bier en vijf tequila in hun mik in hun auto naar huis. Een auto volgeladen met instrumenten, versterkers en andersoortige (zware en hoekige) muzikantenspulletjes.

"Nee man, ha ha, er zal niets gebeuren. Maak je geen zorgen." Ze omhelzen je vaderlijk om daarna met een grote en gelukzalige alcoholglimlach in hun auto te stappen. En het vervelende is dat ze mij laten staan met het gevoel dat ik een angstig sukkeltje ben. En inderdaad, als ik zelf naar huis toe rij met een flesje spa in de bekerhouder en een mueslireep ter voorkoming van een plotselinge opkomende flauwte binnen handbereik, dan valt er eigenlijk niets anders te concluderen dan dat ik weinig rock 'n roll ben. Het maakt niet uit of ik na het optreden wordt omhelst en bejubeld, en met een lamme hand van het handtekeningen op borsten en billen zetten weer in de auto stap. Het maakt niet uit of ik het voor elkaar krijg om me na elk optreden ook nuchter klaar te laten rijden door een bloedmooie vrouw. Of vrouwen.

Glas water
Ik ben en blijf een muzikantenlulletje dat een beetje probeert mee te doen met de stoere muzikantenmannen. Mannen die spelen, drinken en rijden. Ik ben en blijf dat muzikantenlulletje dat een beetje bleu zijn akkoordjes speelt en zijn woordjes in de microfoon fluistert. Ook al grom ik als een monster. Ook al tover ik de meeste duivelse klanken uit mijn gitaar. Ook al dans ik als een wervelwind over het podium. Want? Ik drink niet.

Omdat ik me geen lulletje rozenwater wil voelen, omdat ook ik echt rock 'n roll wil zijn – er bij wil horen - begin ik langzaamaan maar ook te geloven dat als je een flink aantal jaar meedraait in het circuit, de combinatie van optreden, drank en rijden een uiterst prettige en ongevaarlijke combinatie is. Prettig omdat de drank zorgt voor een losse en ontspannen sfeer op het podium en in de kleedkamer. Omdat het na het optreden zo lekker nalult. Zeker als er goed is gespeeld en het publiek enthousiast was. Omdat de terugreis naar huis in een alcoholroes sneller gaat. Ongevaarlijk omdat er op de weg terug naar huis nooit iets gebeurt en is gebeurd.

Het aureool van onkwetsbaarheid straalt van de stoere, drinkende en rijdende muzikantenmannen af. En inderdaad, al die jaren dat ik optreed heb ik nog nooit meegemaakt dat het in mijn kennissen- en vriendenkring in muzikantenland desastreus fout ging. Bomen bleven staan. De vangrails ving niemand op. Instrumenten, versterkers en andere zware en hoekige muzikantenspulletjes werden nooit vliegende en dodelijke projectielen. Politiecontroles waren altijd ergens anders of al voorbij. Auto’s tolden nooit om hun as. De klokken luidden nooit. De weg, de auto en de alcohol brachten iedereen veilig thuis. Blijkbaar is de combinatie ook een kwestie van ervaring. Van veel doen.

Het is gevaarlijk om me te laten verleiden door bovenstaande gedachte. Ook in mijn kring gaat het een keer fout. Je hoeft er alleen maar op te wachten. Optreden, drinken en rijden. Het kan én mag niet. In plaats van bagatelliserend mee te gaan in de gedachtegang en handelswijze van mijn zuipende en rijdende muzikanten moet ik mijn mond open doen om een tegengeluid te laten horen. Dat is mijn morele plicht. Dan maar een sukkel.

Crash
"Je hebt te veel gezopen eikel. Nee, dat valt helemaal niet best wel mee. Nee, je bent helemaal niet meer strontnuchter. Die auto stap je niet meer in. Dat kan je toch ook niet maken tegenover je vrouw en twee kinderen? Terwijl die liggen te slapen, stapt papa als een kleine onverantwoordelijke jongen dronken in zijn auto en rijdt hij als een zogenaamde doorgewinterde stoere muzikant een gewisse dood tegemoet. Lekkere vader ben jij. Laat je auto staan en stap bij mij in de auto. Ik rij je naar huis."

Hoeveel verkeersdoden zouden in Nederland op jaarbasis voorkomen kunnen worden als alle muzikanten die na een optreden nog moeten rijden, zich keurig netjes aan de alcoholregels in het verkeer zouden houden? Hoeveel verkeersdoden zouden in Nederland voorkomen kunnen worden als het gebruik van de, chagrijnige maar nuchtere, rijroadie voor optredende muzikanten een wettelijk verplichting zou zijn? Ten minste tien doden denk ik zo maar. Twintig? Misschien wel vijftig. Ik weet het niet precies. Wat ik wel weet is dat ieder leven de moeite waard is. Ook dat van een muzikant. Toch?


Jacob Hijmans

Reageren op dit bericht Reageren

MusicFromNL is een interactief platform voor muziekliefhebbers, muzikanten en bands. Wij steunen bijzondere bands van Nederlandse bodem. Ook jij kunt hierin jouw rol spelen! Nieuwsgierig? Maak dan een gratis account aan.
 
 
 
 
 

Reacties

Paul van der Werf Paul van der Werf (0)   schreef op 16 jul 2009, 10:48:
HELDEN!

Als je nog moet rijden, drink je niet...

Ook niet als je artiest bent.

Bruiswater is ook lekker... Ander Espresso of Sinas...

Je bent pas een echte vent als je nee durft te zeggen tegen alcohol!
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 16 jul 2009, 11:00:
Dan ben ik een echte vent, want ik drink geen alcohol. :D
Paul van der Werf Paul van der Werf (0)   schreef op 16 jul 2009, 11:08:
In mijn ogen zeker...
Gebruikersafbeelding TJ-Concerts (11)   schreef op 16 jul 2009, 11:33:
Wat een geweldig stuk is dit !
Een waarheid als een KOE.

In de eigen band rij ik altijd omdat ik niet drink (of drink ik niet omdat ik rij??) naja, laat ik het zo zeggen ik heb de drank niet echt nodig dus het maakt mij niks uit.
Bij de buitenlandse tourende bands sturen we altijd een chauffeur met de bus mee die niet drinkt. Laat de band dan maar lekker rock n roll zijn, maar drinken en rijden is gewoon NOT done.

Ik vind het helemaal niet stoer om mensen zo weg te zien gaan, heel erg DOM zelfs......
Maarja, domme mensen zijn er nu eenmaal :(

Maargoed, een ERG goed stukje dit !
Cor Netto Cor Netto (3)   schreef op 16 jul 2009, 14:39:
ik veeg even een traantje weg..... tis bijna romantisch....
Gebruikersafbeelding Bram W (3)   schreef op 18 jul 2009, 21:02:
Wij roeleren de BOB in de band! Al is dat vrij gemakkelijk met een grote band...

Maar alcohol en het verkeer is duidelijk not done!
Gebruikersafbeelding mikeyp (4)   schreef op 19 jul 2009, 03:06:
Goed stuk Jacob! Het is voor mij simpel, ik drink niet als ik speel en rij dus meestal. Trouwens, ik ken maar een of twee muzikanten die daadwerkelijk beter gaan spelen als ze een paar biertjes op hebben. Drank en spelen gaan voor mij sowieso niet samen, ik kan er ook slecht tegen als ik bandleden aangeschoten of erger het podium op zie stappen. Op festivals zijn dronken muzikanten toch ook vrijwel altijd onderwerp van hevige kritiek? En terecht!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 20 jul 2009, 09:04:
Ja, het gaat wel mis.

Marco bakker, koos alberts, katja schuurman zijn de vlaggen op deze modderschuit. En dat is de tip van de ijsberg.

Maar "gewoon" achter het stuur in slaap vallen komt het meeste voor.

LPG was dan weer wel rock n roll...
http://74.125.77.132/search?q=cache:KqKl5c1r08cJ:3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/22802049+ongeluk+bandbus&cd=5&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-a
Gebruikersafbeelding ONS (5)   schreef op 22 jul 2009, 12:58:
Respect voor je verhaal Jacob.
Groet, Joost.
Cor Netto Cor Netto (3)   schreef op 22 jul 2009, 23:05:
Ondanks dat ik het grondig eens ben met de wet van BOB, zou ik toch enige nuance willen aanbrengen in de uitstekende column van Jacob.

De maximum snelheden in Nederland zijn berekend op een situatie met druk verkeer waarin een bepaalde afstand op voorligger noodzakelijk is om een frontale klap te overleven. De maximum snelheid in de stad is 50, op het openbare circuit 80 en 120 op het vliegveld. Als het rustig is op de weg ben je makkelijk geneigd om er 10 of 20 bovenop te zetten want er is voldoende overzicht om bijtijds in te reageren. De maximum snelheden zouden dan best wat hoger kunnen zijn maar de wet kan nou eenmaal niet zien hoeveel rock'n roll er in iemands bloed zit. Als je 's nachts met een sixpackje op gewoon iets onder de maximum snelheden blijft, is er helemaal niks aan het handje. Maar goed, als je met 4 kouwe iemand dood rijdt is dat net zo moeilijk te verwerken als met 24.
Mijn tip: eet snel een hand winegums als je moet blazen. Ik heb al twee keer een P tje geblazen ondanks ......
Gebruikersafbeelding TJ-Concerts (11)   schreef op 23 jul 2009, 00:43:
great. tips om de blaas test te ontlopen .
geweldig. ;)
je moet ook een keer van de snelweg AF.....
gewoon niet drinken en rijden, zo moeilijk is dat toch niet.
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 23 jul 2009, 10:15:
Altijd een beetje erg zwak als mensen de drank niet kunnen laten staan als ze moeten rijden.
Slappelingen.
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 11:47:
Ik drink niet, maar als mensen niet drinken omdat ze moeten rijden en daar kwalificaties als zwak, slappeling etc. aan verbinden, dan betekent dat enkel dat het pragmatische gedetermineer van het volk door de overheid, zijn vruchten heeft afgeworpen. Oudere generaties drinken liters, in warmere landen is het meer regelmaat naar uitzondering, althans dat lijkt zo te zijn. Gezondheid en veiligheid komt van je eigen autonoom denkende ik, daar horen geen verachtelijke nonsence kwalificaties bij, daar verkracht je iedere discussie mee, tot kroegenpraat.
Gebruikersafbeelding de Noorderling (12)   schreef op 1 feb 2010, 15:56:
@RJ
En wat zeg jij dan tegen mensen die iemand hebben verloren omdat een automobilist een slokje te veel op had?
Iets in de trant van: Ach, als je in een warmer land had gewoond dan was het waarschijnlijk al veel eerder gebeurd. Maar verder veel sterkte.
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 17:40:
Nee, ik zeg dat hij nogal stom is dat hij voor zichzelf niet heeft kunnen bedenken dat dit zou kunnen gebeuren en dat hij voor zijn morele incompetentie beloond zal worden in de rechtzaal en hij in zichzelf maar eens moet nagaan, wat hij nu eigenlijk wil met zijn vrije keuzes. Dat is iets heel anders, dan een telos moreel opdringen op mensen en dat ik dan weer het zoveelste gemoraliseerde flauwekul verhaal moet horen. Het standaard liedje wat de overheid ons al jaren probeert op te dringen over vanalles en nog wat. Zelf denken mensen en zelf verantwoordelijkheid dragen. Als je mijn vorige post leest, lees je: "eigen autonoom denkende ik". Dit soort opgelegde kwalificaties en veroordelingen laten de mens niet individueel denken, maar verplichten ze in sociaal opzicht iets te doen, waar ze misschien geen zin in hebben (in de verplichting).
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 1 feb 2010, 18:12:
Beetje grof om dat tegen iemand te zeggen die net iemand verloren heeft aan iemand die drank op heeft en auto ging rijden. Want dat bedoelde de Noorderling. Beter lezen in het vervolgm, Rjee.

Verder vind ik dat mensen die niet van de drank af kunnen blijven terwijl ze moeten rijden enorme slappelingen. Ik vind dat je sowieso een ontzettende loser bent als je niet van drank, sigaretten of drugs kan afblijven.
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 18:30:
Beter lezen Krataknathrak :). Want "hij" impliceert niet het slachtoffer, maar dat terzijde.

En ik vind het mooi om te weten dat jij dus ook met begrippen wilt smijten. Gelukkig veranderen de begrippen, de contexten en de opvattingen door de jaren heen door elkaar en met elkaar. Dus over 10 jaar brullen we weer andere begrippen. Net als "oetlul", ook zo'n begrip wat in betekenis door de jaren heen anders is geworden. Ik stel voor dat we het hier het beste over muziek kunnen hebben ipv maatschappelijke kroegenthematieken.
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 1 feb 2010, 18:48:
Ik citeer:

"@RJ
En wat zeg jij dan tegen mensen die iemand hebben verloren omdat een automobilist een slokje te veel op had? "

Het lijkt mij vrij duidelijk wat Noorderling hier bedoeld, en dus is er hier voorlopig maar een die beter moet lezen. En dat ben ik niet.

Verder zie ik niet in waarom we over muziek moeten praten terwijl deze column duidelijk over maatschappelijke kroegenthematiek gaat. En een alcoholist of een drugsgebruiker is en blijft een oetlul.
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 19:00:
Schijnbaar hoeft dat niet zo duidelijk te zijn. In het Grieks, beklemtonen ze voor de persoonsvorm, over welke persoon ze het hebben. In Nederland is dat context afhankelijk en uit de context van mijn reactie kun je opmaken dat ik niet het slachtoffer bedoel. Ik had hoogstens het woord "dat" niet moeten gebruiken, daarin ben ik abuis.

Verder vind ik dat je nogal zegt waar het op staat en alle alcoholisten en drugsgebruikers over een kam scheert... zo ken ik er nog meer.
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 1 feb 2010, 19:19:
Wat een gelul. Dat zinnetje was overduidelijk niet in het Grieks, en dat je het slachtoffer niet bedoelde had ik ook al door. Maar jij antwoord in je reply tegen de dader, terwijl Noorderling je vroeg om iets te zeggen tegen de NABESTAANDEN van het slachtoffer. Dat je dat na twee replies nog niet door hebt geeft wel aan hoe ontzettend slecht jij wel niet kan lezen.

Zeggen waar het op staat lijkt mij een heel prettig uitgangspunt. Ik ben al heel lang opgehouden met me in te houden, dus als je niet begrijpend kan lezen, dan wijs ik je daar fijntjes op.
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 20:31:
Nou het is geen gelul en inderdaad was het in deze helaas voor jou geen Grieks, want dan had je de syntax van de zin en de mogelijkheden waar het woord "hij" naar refereerde, direct absoluut uit de zin kunnen halen. Nu kon en kan het woord nog steeds refereren naar zowel dader als slachtoffer. Als als ik mijn letterlijke reactie als reply tegen de nabestaanden van het slechtoffer zou uitspreken, dan klopt mijn reply al helemaal.

Maar blijf vooral zeggen waar het op staat en blijf maar vooral wijzen. Wijsneus :).
Gebruikersafbeelding Kratarknathrak (11)   schreef op 1 feb 2010, 21:24:
Je kan lullen wat je wil, maar het feit is gewoon dat je niet begreep wat Noorderling aan je vroeg, en nu klets je er maar wat omheen omdat je niet toe wil geven dat je fout zit. Wat een slap geouwehoer.

Feit is:
Noorderling vroeg om een reactie tegen de nabestaanden
Jij geeft een reactie tegen de dader

Als ik je daar fijntjes op wijs (dat vind ik leuk namelijk, mensen daar op wijzen) ga je ontwijkend doen en dom vaag zitten praten over "grieks" en "syntax". Dat is gewoon dom gelul van iemand die vooral niet voor lul wil staan omdat ie zinnetjes niet goed kan lezen. Tada. Mag ik een wijsneus zijn, maar jij bent een zwamneus met je slappe prietpraat,
RJee RJee (1)   schreef op 1 feb 2010, 21:46:
Oke dat is duidelijk een mening.
Gebruikersafbeelding Bidi Bookings (2)   schreef op 1 feb 2010, 23:58:
Mijn God wat worden hier weer open deuren ingetrapt zeg. Vreemd genoeg ken ik tig bandjes , veelal stoere rock'nroll bands, metalbands etc en nog nooit heb ik een van die bands erop kunnen betrappen dat men met een dronken chauffeur aan de terugreis begon. Maar goed...elk incident vraagt tegenwoordig meteen om een 'maatschappelijke discussie' en gekrakeel van 'Dit nooit meer'.
Beste mensen er zullen altijd dingen in een mensenleven plaatsvinden die niet gewenst of gewild zijn. Dit voorkom je niet...ook niet met leuke spotjes op TV of columns die oproepen tot 'fatsoenlijk' gedrag. Komt op mij erg CDA/Jaren Vijftig over. Buiten het feit dat ik het 100% eens ben met deze 'open deur' stelling, proef ik ook wel een beetje een anti-alcohol/drugs praatje. Tja, dan krijg je natuurlijk wel een hele suffe bedoening in de rock'n roll. Peter Pan Speedrock op Ranja? Iggy & the Stooges met een Rivella in de hand ? Sowieso hadden die bands dan wel andere muziek gemaakt, lijkt me.(meer in de stijl Coldplay ofzo..gaap!) Hadden we nooit mooie r'nr verhalen van Stones, Zeppelin, Mötley Crüe etc gehad. Blijft toch vermakelijke kost om te lezen.
What's next...een column over 'Niet door Rood rijden', Veilig Vrijen, of weer zeveren over het geluidsvolume bij concerten?

broostie   schreef op 6 jul 2010, 02:20:
Bij ons rijdt de drummer altijd. Gousk en ik halen expres ons rijbewijs niet, zodat het 'drummertjepesten' gehalte op een leuk niveau blijft!:)
Paul van der Werf Paul van der Werf (0)   schreef op 6 jul 2010, 10:35:
Drank maakt meer kapot dan je lief is...

Geniet, maar drink met mate... En zeker niet met een slok op achter het stuur!
 
 
 
 

Populairste artikelen