Gratis inschrijven |  Wachtwoord vergeten
za 5 JUN
Incognito
Concert in De Kade (Zaandam)
vr 2 APR
Candy Dulfer
Concert in Cultuurpodium Boerderij (Zoetermeer)
 
 

Een vriendelijk verzoek

29 sep 2005, 08:06 | rubriek: Gastcolumns | door: gastschrijver | gelezen: 9438x | Reacties: 42  
De avond is net begonnen en je staat fijn en tevree in een zaaltje te wachten op een triple treat, drie op een rij, alledrieregiogoed of wat niet meer voor leuke naampjes ze geven aan dit soort evenementen waar regionaal talent de kans krijgt zich te presenteren. De eerste band begint te spelen en een ongemakkelijk gevoel maakt zich van je meester. Die zangeres zette bij opkomst op het podium toch niet wat voor het drumstel he? In het half donker van de o zo geïnspireerde lichtshow van de huislichtmixer zie je wat zwarts voor het drumstel liggen. Je negeert het. Je zult het wel niet goed gezien hebben. De zangeres schijnt zich ook niet meer te begeven in de buurt van de bewuste plek.

Drie nummers die het midden houden tussen een ietwat ruime interpretatie van slechte nummers van Garbage met een knipoog naar Within Temptation en Evanescence kabbelen langzaam voorbij zonder dat ze zich met alle geweld willen vastzetten in je geheugen. Maar dan, alsof de duvel er mee speelt draait de zangeres zich na het derde nummer om, bukt zich zodat haar ietwat te forse kont in beige rok oplicht als een volle maan aan een strakblauwe hemel en opent de doos van Pandora. Het zwarte doosje is de rustplaats voor het meest gevreesde instrument in de popmuziek. DE DWARSFLUIT!

Zelfs in klassieke hoek wordt dit instrument het liefst genegeerd maar in de popmuziek zwijgt men dit martelwerktuig voor je gehoor het liefst morsdood. Iedereen slaakte een zucht van verlichting toen er een derde televisienet en commerciële tv bij kwam zodat de kans dat je Berdien Stenberg frontaal op je beeldbuis tegenkwam kleiner werd. Ook zijn er mensen geweest die een poging gewaagd hebben het bestaan van Focus te ontkennen in de hoop dat de leden van deze god zij dank uit elkaar gevallen band en hun geproduceerde materiaal zouden oplossen in dunne lucht.

De band zet het volgende nummer in en het meisje zet haar zilveren muzikale belediging aan haar mond. Voor degenen die twijfelen. Zo'n beste meid denkt echt niet; Wat zou het toch uniek en apart zijn als ik eens op een dwarsfluit mijn prachtige liedje zou begeleiden. Nee, het arme schaap heeft vroeger onder druk van haar o zo vrij gevochten moeder de blaren op haar lippen gespeeld. En nu ze zich middels haar muziek probeert los te maken van haar Montessori jeugd is dat ding haar anker met het verleden geworden. Een nostalgische erkenning van haar wortels. Zelf schijnt ze overtuigd te zijn van de kwaliteit van het instrument en haar eigen beheersing ervan en ze zet door. De geluidsman (normaal mensen die ongeacht wat er ook mis gaat of afbrand zonder een poot uit te steken strak in de leegte staren) slaakt een voor iedereen hoorbaar hoog gilletje en begint als een wildeman aan de knoppen te draaien. Het resultaat gaat de verbeelding te boven.

Iedereen in de zaal kijkt elkaar aan; Had jij hier om gevraagd? Vrienden en fans van de band kijken zenuwachtig eens naar het plafond, nemen de tijd om een biertje te bestellen en ontkennen dat ze na het vorige nummer zo enthousiast stonden te klappen. Alleen die overduidelijk zichtbare vrijgevochten moeder zet een stap naar voren en klapt op de eerste maten trots mee waarbij de kring om haar heen steeds groter wordt. Zelfs haar ex-man en vader van de dwarsfluit spelende spruit van pak haar beet 19 jaar zet zijn toenaderingspoging omwille van de kinderen maar uit zijn hoofd, nu die zijn ex-vrouw in extase ziet door de fluitgeluiden van die zilveren rectum aan de lippen van zijn dochter. Hij schuifelt langzaam richting de uitgang.

Het meisje lijkt het allemaal niet te deren en vangt het uitblijven van applaus en de opeens minder gevulde zaal op als een artistiek meningsverschil. Al weet ze zelf beter. Dit excuus instrument uit haar jeugd ontvangt maar 1 paar enthousiast klappende handen. Die van haar moeder en dat dan ook alleen maar omdat de dwarsfluit een moeder/dochter band suggereert die er eigenlijk niet is. Dus ook haar geklap sterft langzaam bij het beseft van die leegte. De liefhebbers van dit instrument zijn op een geamputeerde hand te tellen. De avond is vergald. Kortom, meisjes doe dit niet.

Thomas

Reageren op dit bericht Reageren

22 sep 05 Grappig

 
 
 
 
 

Reacties

(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 sep 2005, 09:11:
:)
el loco el loco (0)   schreef op 29 sep 2005, 09:28:
Cool, meer van dit soort verhaaltjes!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 sep 2005, 11:37:
Dit is nu een leuke column!
Artnew Artnew (0)   schreef op 29 sep 2005, 12:15:
Idd Leuke column, er had alleen wat mij betreft ook tabourine kunnen staan. Naar mijn mening nog erger!!!
Dat er uit een dwarsfluit wel degelijk iets cools kan komen heb ik al meerdere keren mogen meemaken bij de akoestische shows van Smogus. Echt byzar om te horen wat zij er uit kan halen en......... ze is nog lekker ook!!!
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 29 sep 2005, 12:28:
Ik zou geen kritiek DURVEN hebben nu, maar Barry Hay schijnt back home een meisje te kennen dat dwarsfluit speelt alsof ie het zelf doet. Dat schijnt dan weer een bijverschijnsel van die blaastechniek te zijn. Leuk hè?
Gebruikersafbeelding MeLsie (0)   schreef op 29 sep 2005, 12:46:
Allanis Moriset speelde ook op MTV onplugd op een dwarsfluit. Toch niet de minste zou je zeggen, dus waarom kan een dwarsfluit niet in een pop/rockband?
Met de aantekening dat ik dat stukje van Allanis met die dwarsfluit altijd ff doorspoel. ;-)
Ivar Jepma Ivar Jepma (0)   schreef op 29 sep 2005, 14:53:
Drie jaar geleden, North Sea Jazz, Al Di Meola met nieuwe nummers en (o.a.) begeleid door dwarsfluit: Geweldig!

Voor de rest zal je misschien gelijk hebben.
ILL K.O. ILL K.O. (0)   schreef op 29 sep 2005, 15:03:
was thijs van leer niet ook zon dwarse...focus lijkt me vrij rocken dacht ik zo....
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 sep 2005, 15:16:
elk instrument is mooi
rocky rocky (0)   schreef op 29 sep 2005, 15:25:
Hulde voor deze frisse column. Ik vatte het weggaan van publiek en teruggeven van gratis verstrekte cd's ook altijd op als een artistiek meningsverschil. En geloof me: ik bedien geen dwarsfluit....
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 29 sep 2005, 15:55:
@M Juan: je hebt gelijk, de kazoo bijv. is helemaal mijn ding!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 sep 2005, 16:28:
hahahaha leuk !!
showband log showband log (5)   schreef op 29 sep 2005, 18:04:
dwarspiano daarintegen is wel stoer.

Mits je het embrochure weet op te brengen om er een aan te blazen.
Gebruikersafbeelding P a u l (6)   schreef op 29 sep 2005, 18:44:
Gaat het alleen om de haat tegen dwarsfluiten?

Of zit er een diepere afkeer tegen klassieke instrumenten/het gebruik ervan in popmuziek/meisjes (Alanoukis wannabe's) op podia?
Frisse collum, maar ik kan met niet voorstellen dat de dwarsfluit het enige nare was aan die band. Die band zal ook wel knudde zijn geweest. 1 fluit helpt een goeie band toch niet om zeep?
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 29 sep 2005, 21:42:
doet me ook denken aan jethro tull, vreselijke seventies goblinmuziek.Maar stiekem een paar goede nummers gemaakt met erg vette dwarsfluit solo's.
Zo'n nummer van Blonde Redhead is het ook heeeel mooi bij, weet even niet meer welke...
ome joop ome joop (0)   schreef op 30 sep 2005, 01:45:
Wat is er in hemelsnaam mis met Berdien Stenberg? Ze heeft wel met een paar prachtige arrangementen bekende klassiekers in een fris jasje weten te steken!
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 30 sep 2005, 02:04:
het is net als met datgene tussen je benen, gebruik het goed.
JCvC JCvC (0)   schreef op 30 sep 2005, 03:00:
Leuke column. Maar ik zou het er pas echt mee eens zijn geweest als er in plaats van "dwarsfluit" "altsax" had gestaan.
Gebruikersafbeelding de Noorderling (9)   schreef op 30 sep 2005, 07:48:
@M Juan

Oei oei oei, wat obligaat weer.
Gebruikersafbeelding de Noorderling (9)   schreef op 30 sep 2005, 07:52:
Ik heb ook wel eens een zangeres gezien die niet alleen slecht kon zingen, maar ook een weinig talent had voor het bespelen van de doeldelzak. Toch deed ze beide dingen vol overgave. Dat maakte veel goed.
Gebruikersafbeelding avds (59)   schreef op 30 sep 2005, 10:59:
Zo wordt de morgen toch nog goed ondanks het k****weer. LOL

Maaruh: Ik vraag om gerechtigdheid er wordt in een van de reacties het volgende gemeld "...er had alleen wat mij betreft ook tabourine kunnen staan. Naar mijn mening nog erger!!"

Wat een gebrek aan respect voor het instrument wat elk nummer kan laten swingen!
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 30 sep 2005, 11:48:
Wat is een tabourine voor instrument? Er gaat bij mij geen belletje rinkelen...
showband log showband log (5)   schreef op 30 sep 2005, 12:41:
HET instrument om dwarsfluitende zangeressen te laten swingen is een voicekiller.

Ach zolang we niet met banjisten geconfronteerd worden overleef ik die fluit wel.

(banjisten = muzikanten met ziekelijke afwijking banjo te spelen)
(uitgeschreven gebruiker) (uitgeschreven gebruiker) ()   schreef op 30 sep 2005, 12:45:
wat een gelul! De banjo is cool, vooral met distortion!!!!
Gebruikersafbeelding P a u l (6)   schreef op 30 sep 2005, 12:50:
haha, banjo met distortion. Dat heb ik nog nooit gehoord, maar ben wel opeens benieuwd.
Jesse Klaasse Jesse Klaasse (0)   schreef op 30 sep 2005, 13:36:
Leuke column, erg herkenbaar :)

Overigens, check voor een cool nummer met banjo erin (al wordt het instrument in het nummer zelf al afgezeken eigenlijk) het nummer van Zweedse underground band The Nokias op www.ingoatwetrust.com/igwt.php
Artnew Artnew (0)   schreef op 30 sep 2005, 17:49:
re:Maaruh: Ik vraag om gerechtigdheid er wordt in een van de reacties het volgende gemeld "...er had alleen wat mij betreft ook tabourine kunnen staan. Naar mijn mening nog erger!!"

Ik had het niet over het instrument zelf maar over de combi zangeres+tambourine. Staat erg hoog in de ergenissen top10 van drummers :)
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 30 sep 2005, 18:42:
Hoog in de ergernissen Top 10 van bassisten: de vooral lage toetsen beroerende toetsenist; die van de leadzanger: een medebandlid (vaak de achtergrondzangeres) die ongevraagd het af- en aankondigen overneemt/ aanvult met bijv. "hebben jullie het nog wel een beetje leuk?"; die van het publiek: een eindeloze soundcheck van bassdrum, bekkens, tomtom, bas, gtr, zang, etc., etc.; die van de gitarist: dat de bassist tijdens z´n "hoogtepunt van de avond- gitaarintro" tóch weer even wat liggende nootjes denkt te moeten neerleggen...
ome joop ome joop (0)   schreef op 2 okt 2005, 03:42:
Grootste ergernis van de muziekliefhebber: mensen die zonder steekhoudende argumenten bespelers van de tamboerijn (ok, een hippie-instrument, maar de beat-ring niet) doedelzak, dwarsfluit, banjo, altsax, al-wat-er-maar-tussen-benen-kan-hangen af lopen te zeiken.
RJee RJee (0)   schreef op 2 okt 2005, 13:31:
Hoog in mijn irritatielijst staan mensen die op een podium staan alsof het de ergste dag van hun leven is, terwijl ze staan te spelen voor het plezier van familie en vrienden en daarnaast zich niet beseffen dat de rest van de voorheen enthousiaste zaal, zich al lang geleden de rug omgedraaid heeft en daarom dus NIET zitten te wachten op een toegift met een soulloze zanger(es), een onstrakke drummer, een zichzelf veel te goed vindende bassist en een showerige gitarist waarvan de nitwits denken dat die het toch wel zal gaan maken in de toekomst bij andere bands...

Neej, geef mij maar of heel veel drugs, wiet of veel spa rood en een mooie vrouw, want anders kom ik deze dagen echt niet meer door :).
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 4 okt 2005, 11:26:
"Neej, geef mij maar of heel veel drugs, wiet of veel spa rood en een mooie vrouw, want anders kom ik deze dagen echt niet meer door :)."

Maar dan niet meer onder 1 van die omstandigheden een onbegrijpelijk stukkie schrijven hè? Dat je dan op "plaatsen" drukt okee, maar doe dat niet hier...
doby doby (0)   schreef op 4 okt 2005, 12:55:
Ik ken wel een heleboel mensen die je nu tegen de schenen schopt met zo'n stuk. Maar als ontzettend goeie kritische muziek bewonderaar zoiets moois over je zegt moet je je daar natuurlijk wel bij neer leggen. Een dwarsfluitist als die van St. germain zou meteen neer geknuppeld moeten worden, binnenkort speelt Ian Anderson in de Heineken Music hall, misschien iets voor een terroristische aanslag?

Zelf ben ik een groot liefhebber van alle soorten instrumenten op een live podium, saaie doorsnee muziek is er al genoeg en er wordt al genoeg gemaaid door alle bandjes die net iets leukers, anders doen dan de rest.
Het past niet meer he?
Ook in de muziek wereld passen we ons aan, een underground scene, is die er nog of is dat juist de hype?
Als er even iets nieuws op de radio zenders gedraaid wodt is het meestal al zo bijgeschaafd en geproduceerd dat het pure en de orginaliteit nog ver te zoeken is. Toch blijven we er aan toegeven......
Flikker die dwarsfluit maar het raam uit, die mando, tambo, en eigenlijk alles maar, ook de goeie muzikanten hangen we op want we zullen niet in hun gezicht gaan zeggen dat we de muziek niet mooi vinden.
Nee dat doen we in een column op music from waar alleen gefrustreerde muzikanten hun mening opdringen, oh sorry, uiten.....
Royco Knorr Royco Knorr (0)   schreef op 4 okt 2005, 13:45:
@doby: je scheert nu iedereen hier over één kam. Da's niet ok. Ik bijv. hou van ALLE instrumenten in muziek, maar de manier waarop en waarbij hoeft niet altijd mijn smaak te zijn. St Germain? Mooi! Lees de reacties (en de column?) nog 's na, het zal je een stuk milder stemmen. Lees-tips voor in het achterhoofd: ironie, overdrijving, humor.
Gebruikersafbeelding Spa (16)   schreef op 4 okt 2005, 16:08:
Ik was van plan een mandoline te kopen: mag dat wel?
maico1 maico1 (0)   schreef op 4 okt 2005, 18:21:
Ik heb hier maar een bandnaam voor nodig welke de dwarsfluit prima weten te gebruiken in hun muziek de Bintangs
Ridin on the L&N is ook met een dwarsfluit en niemand die er bij stil kan blijven staan zonder nu direct weg te lopen bij deze oudste band van NL
Gebruikersafbeelding David Kroese (0)   schreef op 5 okt 2005, 10:10:
Schitterende column, de nederlandse taal en dwarsfluit waardig.
Gebruikersafbeelding ONS (5)   schreef op 5 okt 2005, 12:16:
heb jij iets met die moeder, thomas?
Orgo Nazgul Orgo Nazgul (0)   schreef op 7 feb 2006, 21:00:
"Iedereen slaakte een zucht van verlichting toen er een derde televisienet en commerciële tv bij kwam zodat de kans dat je Berdien Stenberg frontaal op je beeldbuis tegenkwam kleiner werd."
"zilveren muzikale belediging"
LOL! Hulde! Uit het hart gegrepen en de beste omschrijving ooit van deze metalen spuugbuis!
Bravo! Bravo!
René Vis René Vis (0)   schreef op 9 feb 2006, 12:35:
Misschien nooit van Jethro Tull gehoord ?
Sloper Sloper (0)   schreef op 24 feb 2006, 13:16:
niet echt...;)
maico1 maico1 (0)   schreef op 26 feb 2006, 00:52:
Persoonlijk vind ik dat de didgeredoo of hoe mag dat knorrende ding ook heten irri genoemd worden, maar de dwarsfluit die in Ridin' on the L&N van de Bintangs zo geweldig klinkt beslist niet.
Daarbij Berdien Stenberg speelde best aardig zag er alleen wat minder uit voor een frisse meid.
Jethro Tull eenbenig staande en grandioos heeft bewezen dat dit instrument recht van fluiten heeft. Dus waar lul je in wezen over ????
Sloper Sloper (0)   schreef op 28 feb 2006, 18:16:
er is nog iets dat ik niet snap uit je tekst, dropken; welke woorden horen bij welke zinnen?
Om een reactie te plaatsen, moet je ingelogd zijn.
Inloggen
E-mail:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Schrijf je gratis in

 
 
 
 

Laatste nieuws 

 
 
 
 

Populairste artikelen